Så fungerar propagandamaskinen på Facebook

Facebook-lajks är receptet för att skräddarsy och individanpassa politisk reklam. Lajks avslöjar vad som gör dig arg eller ledsen. Hör hur Cambridge Analyticas påstår att deras hemliga vapen fungerar.

Genom att analysera lajks, delade länkar och inlägg på Facebook går det att dra mycket träffsäkra slutsatser om personers psykologi, visar forskning. Det här kan användas både för marknadsföring och för att påverka väljare. Men går det verkligen att styra väljares beteende genom att skicka skräddarsydd politisk reklam till dem? Numera ökända företaget Cambridge Analytica påstår att de kan det. I programmet hör vi John Rust, professor och chef för Cambridge Psychometrics centre, där forskningen som ligger till grund för Cambridge Analyticas påståenden först gjordes. Vesselin Popov som också forskar där säger att det finns bevis för att metoderna fungerar i marknadsföringssammanhang, men att det idag inte finns några vetenskapliga belägg för att metoderna haft en påverkan på exempelvis USA:s presidentval 2016. Medieforskaren Jonas Andersson Schwarz vid Södertörns högskola är mer skeptisk. Han menar att påståenden som att "Facebook känner dig bättre än dig själv" är ett slags magiskt önsketänkande.

Om Podcasten

Vi går på djupet i forskningen. Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. Ansvarig utgivare: Magnus Gylje