Så kan digitala läromedel göra nytta i skolan

Digitala läromedel i skolan ska hjälpa eleverna med allt från multiplikation till geografi. Men ofta fungerar det dåligt. Samtidigt visar forskning hur digitala verktyg verkligen kan bli till nytta.

Datorer och digitala läromedel används ofta på helt fel sätt i skolan, enligt Agneta Gulz, kognitionsvetare vid Lunds universitet. För att de ska fungera ska syftet vara att fylla en konkret uppgift, läraren ska vara engagerad och kunnig i hur det används, och inte minst ska läromedlet vara anpassningsbart efter elevens förmåga och framsteg. Elever lär på olika sätt, konstaterar neurovetaren Torkel Klingberg vid Karolinska Institutet. Därför behöver de också olika saker vid inlärning. Även andra forskare vi talar med betonar läromedlens anpassning till enskilda elever som en faktor som gör att digitala verktyg verkligen kan vara till nytta i skolan. Fel använda blir de istället något som distraherar från det eleverna är där för att lära sig, menar forskarna. Detta är första programmet av tre denna vecka om skolfrågor i Vetandets värld. På fredag avslutar vi skolsatsningen med en diskussion mellan gymnasieminister Anna Ekström (s) och liberalernas talesperson i utbildningspoltiska frågor Christer Nylander. Med i studion finns också Anna Sjögren, nationalekonom vid Uppsala Universitet och IFAU, och pedagogikforskaren Sverker Lindblad vid Göteborgs Universitet.

Om Podcasten

Vi går på djupet i forskningen. Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. Ansvarig utgivare: Magnus Gylje