404. Fredrik Ekström: Hållbarhetskommunikationens svåra konst

Som konsumenter är vi både förvirrade och förvirrande när det gäller hållbarhet och värderingar. Vissa av oss har stenhårda principer, medan andra rycker på axlarna - och beteendet varierar dessutom mellan olika situationer. Varumärkeskonsulten Fredrik Ekström har kartlagt olika hållbarhetsprofiler i rapporten The NXT Sustainable Consumer 2022. I den här avsnittet går vi igenom fynden från det arbetet, samt för en diskussion kring hållbarhetskommunikation i allmänhet och mode- och livsstilsvarumärken i synnerhet. När ska man våga kommunicera kring sina goda exempel? Vilket samhällsansvar är rimligt att förvänta sig? Och hur kan blockkedjelösningar bidra med spårbarhet, transparens och tillit? // Inspelat i Kitchen Studio på Roslagsgatan 23 i Stockholm. // Programledare: Christian von Essen // Läs mer på hejaframtiden.se och kolla in Björn Owen Glads nya bok Ärligt Talat som handlar om just trovärdig och uppriktig kommunikation.         

Om Podcasten

Heja Framtiden är en podcast och plattform för framtidsfrågor. Här får du möta futuristerna som förutspår framtiden, entreprenörerna som bygger framtiden och eldsjälarna som representerar framtiden. Med många olika perspektiv läggs ett spännande pussel som aldrig blir färdigt, och oavsett vad vi tror om framtiden får vi aldrig sluta heja på den. Podden drivs av Christian von Essen i Stockholm. Läs mer på http://hejaframtiden.se Heja Framtiden is a Swedish podcast about the future. For all the English episodes, please check out http://hejaframtiden.se/category/english/