Från brackstad till bohemparadis – bilden av Malmö i litteraturen

Av Kulturreportaget i P1

Avsnittet publicerades: 10/15/2019

Beskrivning

Vad är egentligen Malmö? I höst har det kommit en rad romaner som utspelar sig i staden, men vad är egentligen litteraturens Malmö för en plats? Och hur har skildringen av Malmö förändrats över tid?

Maria Maunsbach, Alba Mogensen, Anna Brynhildsen, Alice Dadgostar, Niklas Qvarnström  alla har de under hösten kommit ut med romaner som utspelar sig helt eller delvis i Malmö. Och fler lär vara på väg: en uppföljare till Kristian Lundbergs Yarden, som kanske är den sentida roman som tydligast placerat Malmö i ett litterärt sammanhang, är på gång med en uppföljare.  Det är en ganska tacksam skådeplats för projiceringen av fria fantasier. Karaktärerna i romanen, varav ingen kommer från Malmö, de har inte kommit hit för att Malmö har någonting att erbjuda på det sättet som Paris eller London eller Rom eller Stockholm rentav har, de böjer sig inte för staden, säger Niklas Qvarnström, aktuell med romanen Turba. Hur Malmö skildrats har förändrats över tid. Länge var Malmö en framgångsrik stad med hög skattekvot och ett välmående borgerskap  som författare positionerade sig emot. Och Jacques Werup är den som personifierar det här  han är bunden till det, hemstaden, men det är också en stad han har enormt svårt för att den är så enormt tråkig och brackig och inskränkt. Sedan har det där svängt 180 grader  nu är ju Malmö det här bohemparadiset dit man kan flytta och leva nästan som man gjorde i Paris på 20-talet, säger Per Svensson, politisk redaktör på Dagens nyheter och tidigare mångårig kulturskribent. Författaren Alice Dadgostars debutroman, med titeln Roxy, utspelar sig i ett ungt Malmö mot slutet av 2010-talet. Hon har tidigare bott i Stockholm, bor just nu i Göteborg  men menar att samma bok inte hade låtit sig skrivas på någon av dessa platser. Skillnaden mellan Malmö och de andra stora städerna i Sverige är att det finns en annan sorts tillgänglighet och närhet i Malmö och det är väldigt tacksamt för den typ av bok som jag har skrivit som cirkulerar väldigt mycket kring umgänge. Till skillnad från Stockholm där man sitter på tuben 70 procent av tiden, säger Alice Dadgostar. Eskil Krogh Larsson eskil.larsson@sverigesradio.se

Om podcasten

Reportage från kulturredaktionen P1 som introducerar, fördjupar och analyserar. Ansvarig utgivare: Katarina Dahlgren Svanevik