122. Frågor och svar: Fördelar och nackdelar med ett delat ledarskap?

Vi har fått en fråga från en av er lyssnare som handlar om ett delat ledarskap. Vad finns det för föredrar och nackdelar med att dela ledarskapet på två personer? Vi diskuterar och tar upp olika perspektiv på denna frågan och konstaterar bland annat att det är viktigt att: 1. Man har en gemensam bild av mål och inriktning 2. Att man redan innan har hittat ett bra samspel med den andra personen och har gemensamma värderingar Vi reflekterar också i avsnittet om att ett delat ledarskap ofta är just delat, i bemärkelsen att man ändå delar upp ansvaret mellan sig. Även om ambitionen i uttrycket egentligen är ett gemensamt ansvar där båda personerna har samma befogenheter i alla frågor. Vad är bäst kan variera, men det är viktigt att vara tydlig med hur man vill att det ska vara. ============================ Berätta gärna om dina egna erfarenheter av ledarskap eller att boka en träff för att jobba med din utveckling. Maila oss på adressen Ledarskap@magnusochkim.se om du vill komma i kontakt med oss. Du kan också boka en träff för en presentation av Ledarskapsarenan, ett personligt anpassat ledarskapsutvecklingsprogram som hjälper dig att träna på de färdigheter som vi samtalar om i podden. ============================= Besök oss gärna på Facebook: Ledarskap med Magnus och Kim för att se material från avsnittet, dela det med dina vänner och bidra med kommentarer om ledarskap. Medverkande: Magnus Gnisterhed, Kim Karhu Tekniker: Daniel Hultander

Om Podcasten

I podden Ledarskap med Magnus och Kim delar ledarskapstränarna Magnus Gnisterhed och Kim Karhu med sig av strategier för hur du kan utvecklas och växa som ledare. Tillsammans med Magnus och Kim utmanas du på ett lättillgängligt sätt att nå dina uppsatta mål och skapa en hållbar väg till framgång genom en utveckling som börjar inuti. Du möter dina personliga ledarskapstränare som guidar dig på din resa mot ett framgångsrikt ledarskap! I poden får du också praktiska tips för hur du kan utvecklas inom kommunikation, feedback, konflikthantering, mål och målsättningar, ledarskapets psykologi, coachning (coaching), ledarskapsteorier, teamutveckling, stresshantering, time-management, chefskap, medarbetarutveckling, ansvarstagande, delegering, planering, konflikthantering och personlig utveckling.