Faktiskt – delvis kritiserat, TT:s valkompass utan transparens, paradigmskifte när GDPR stöper om mediebranschen

I veckan lanserades sajten för faktagranskning, Faktiskt. Direkt möttes formatet av kritik. Hur öppna bör medier vara med hur valkompasser fungerar? Är mediehusen redo för GDPR? Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. Faktiskt lanserad och direkt kritiseradI veckan var det dags. Sveriges televisions, Sveriges Radios, Dagens Nyheters, Svenska Dagbladets och Kits gemensamma satsning på faktagranskning – sajten Faktiskt. Det är ett samarbete som varit omdebatterat redan innan starten. I veckan hann sidan knappt laddas innan en stämpel fick stenhård kritik från en granskad part. SVT anklagades för att vara fel ute när de stämplat ett LO-påstående som ”faktiskt. helt fel”. Kritiken i det här fallet kom från väntat håll. Men den säger likväl något om svårigheten med tvärsäkra sant- och falskt-etiketter. Reporter: Therese Rosenvinge. Valkompasser – demokratiskt verktyg eller genväg?    Förra veckan lanserade Nyhetsbyrån TT sin valkompass inför höstens val i Sverige. I vanlig ordning dröjde det inte länge innan debatten om hur den är utformad drog igång. Varför finns det ingen fråga om samtyckeslagen med, undrade några. Inga landsbygdsfrågor, skrev någon. Vem vill göra en valkompass utan en enda fråga om funktionsrätt, skrev en tredje. Att göra en bra valkompass är en svår uppgift som kräver många val. Utöver det givna om vilka sakfrågor som ska vara med, ska även partiernas ståndpunkter hamna rätt. Den måste vara rättvis och politiskt representativ samtidigt som den inte får vara för omfattande och komplex. Så hur gör man då? Och vilka är riskerna med att trycka ner ett rörig och rörligt politiskt landskap i ett snabbklickat webbtest?Reporter: Johan Cedersjö.GDPR stöper om mediebranschenDet nya guldet brukar det kallas av analytiker och kommentatorer. Men det är något som håller på att hända med en av de viktigaste byggstenarna i den digitala medie-ekonomin – användardatan. För om en knapp månad inträder vad som av många beskrivs som ett paradigmskifte. Det är något så tekniskt och tråkigt som att gamla personuppgiftslagen, PUL, ersätts av en EU-gemensam lagstiftning, GDPR. Förändringen är något som kan komma att skaka om mediernas affärsmodell i grunden. Så hur redo är egentligen medieföretagen? Reporter: Erik Petersson.

Om Podcasten

Granskar medier och journalistik. Går bakom veckans rubriker och spanar i framtidens medielandskap. Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. Ansvarig utgivare: Nina Glans