Hur påverkar nya mediestödet mängden bevakning? Tv4 om egna profilens krishanteringsintervju och ovanligt annonsgrepp hos SvD

Ett år med det nya mediestödet för stärka bevakning av sk vita fläckar. Hur mycket mer journalistik har det blivit för miljonerna? Medierna granskar bevakningen hos VK och NSD. Efter kritiken så har Tv4 själva utvärderat intervjun med Paolo Roberto. Udda annonsgrepp när medieaktören Epoch Times gick ut som bilaga med SvD. Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. • Ett år med nya mediestödet – hur mycket mer journalistik har det blivit?Förra året sjösattes ett nytt mediestöd för att stärka journalistiken i svagt bevakade lokala områden, sk vita fläckar. Totalt 30 nya statliga miljoner delades ut till över 30 tidningar. Men hur mycket mer journalistik i har läsarna fått för miljonerna?Vid Luleå tekniska universitet har journaliststudenten Ellen Lundström undersökt hur stödet påverkat bevakningen hos dels Västerbottens-Kuriren och dels Norrländska Socialdemokraten. Resultatet spretar. Genomgången visar på ökad bevakning på vissa håll. Men det finns också exempel på kommuner som tidningarna fått pengar för att täcka, men där bevakningen varit oförändrad eller till och med tunnare efter stödet. Läs mer om granskningen. • Tv4 om intervjun med Paolo Roberto. Och varför namnger inte SVT?En vecka har gått sedan den kanske mest omdebatterade enskilda intervjun i svensk media i år sändes. I intervjun erkände Paolo Roberto sexköp. Redan innan intervjun publicerades, när Paolo Roberto gjorde klart på Instagram att han skulle “tala ut” hos Tv4 fick kanalen hård kritik. Kritik bland annat om att kanalen upplät utrymme åt en egen profil att krishantera. Tv4 var snabbt ute och försvarade sitt beslut att sända intervjun, men säger också, när vi besöker Tv4-huset nu veckan efter, att det finns delar som med facit i hand hade kunnat göras annorlunda. Reporter: Therese Rosenvinge • Udda annonsgrepp när Epoch Times gick ut som bilaga med SvDI förra helgens Svenska Dagbladet var det en del läsare som reagerade på en bilaga i tidningen. Det var den globala medieaktören Epoch times svenska edition som körde en coronaspecial. Ledare och nyhetsartiklar, alla med mycket kritiskt fokus på Kina och deras hantering av coronaviruset – alltså rakt in den globalt kanske mest brännande storpolitiska striden just nu. Men vad är det här för tidning och vilka krav ställer Svenska Dagbladet på innehållet när en annons är journalistik? Reporter: Erik Petersson

Om Podcasten

Granskar medier och journalistik. Går bakom veckans rubriker och spanar i framtidens medielandskap. Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. Ansvarig utgivare: Nina Glans