Kritik mot spelbolagens odds i politikbevakning, larmsamtal publiceras utan medgivande och hårdvinklat i P4 om naturens läkande kraft

Spelodds används i politisk bevakning, men insynen är mycket liten. Larmsamtalet från Drottninggatan - ingen redaktion kontaktade kvinnan. Natur bättre än medicin påstod P4, men på vilken grund? Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. • Spelbolagen ger politiska odds - får stort utrymme i medierAnnie Lööf (C) är en allt hetare kandidat till att bli statsminister – i alla fall enligt oddsen hos ett spelbolag. Det var en nyhet som flimrade förbi förra veckan. Det är långt ifrån den enda nyhetsartikeln den här valhösten som grundar sig på odds och där spelbolagen getts stort utrymme på redaktionell plats.Men hur spelbolagen sätter dom här oddsen, det är långt ifrån tydligt och transparent. Och frågan är hur rimligt det egentligen är att medier gång efter gång använder politiska spelodds som underlag i politisk bevakning? Reporter: Therese Rosenvinge • Larmsamtalet från Drottninggatan – ingen redaktion kontaktade den inringande kvinnan före publiceringVi träffar kvinnan som blev vittne till terrordådet på Drottninggatan och ringde 112. Vilka etiska överväganden gjorde redaktionerna före publicering? Vi har pratat med nio mediehus om hur de ser på offentligt material från rättegångar. Vilka etiska och publicistiska överväganden gör mediehusen när dom använder ljud? Och, inte minst, meddelas den som faktiskt hörs? Reporter: Evalisa Wallin • Hårdvinklat P4-påstående om naturens läkande kraftFör två veckor sen rapporterade P4 Kristianstad att forskare nu kommit fram till att, citat “naturen läker utbrändhet bättre än mediciner”. En slående rubrik, i ett viktigt ämne, som såklart snabbt spreds vidare i andra medier. Men i efterhand tycker de vars forskning refereras att P4 drog på för hårt. Reporter: Erik Windolf• Laholms Tidningen i graven efter 87 årLaholms Tidning startades 1931, men i veckan försattes den i konkurs och kom ut med sitt sista nummer i torsdags. Chock och sorg  blev reaktionen på redaktionen. Och Laholmsborna blir nu utan den tidningskonkurrens som fram tills nu funnits på orten.

Om Podcasten

Granskar medier och journalistik. Går bakom veckans rubriker och spanar i framtidens medielandskap. Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. Ansvarig utgivare: Nina Glans