Medier ger kriminella gäng PR enligt Brå, svårare nå publiken på Facebook och TV-debatten som förändrade valrörelsen 1976

Kritik mot hur medier ger utrymme åt kriminella gäng. Hjälper gängen bygga varumärke anser Brå. Tronskifte när traditionella medier väljer sociala medier. Och TV-debatten mellan Fälldin och Palme -76. Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. • Så kan kriminella gäng få draghjälp av medierAtt medier berättar om och granskar de kriminella gängen runt om i Sverige är självklart – och det är också något som görs regelbundet. Men frågan är hur det här görs? För när gängens namn lyfts upp i rubrik efter rubrik. Då får gängen hjälp att bygga upp sitt kriminella varumärke, sitt så kallade skrämselkapital. Det här menar experter på Brottsförebyggande rådet och efterlyser nu en större medvetenhet, framförallt från kvällspressen. Reporter: Therese Rosenvinge • Tronskifte när traditionella medier väljer sociala medierTidningarnas digitala upplagor, annonsörer och public service är hårt drabbade av förändringar på Facebook. Det har blivit betydligt svårare att nå publiken på plattformen och det senaste halvåret har räckvidden på Facebook minskat dramatiskt, vittnar såväl medieföretag och som annonsbranschen om. Vad får det här för betydelse för medieföretagens närvaro på Facebook? Reporter: Tonchi Percan. • När TV-debatten ändrade förutsättningarna inför valet -76Del två i vår sommarserie om journalistiken som påverkat valrörelser. När TV-debatten slog igenom blev det tydligt att det inte längre bara spelar roll vad du säger utan också hur du ser ut när du säger det. 1976 blir TV-debatten den svenska valrörelsens tydliga epicentrum. När Fälldin möter Palme i ett fullsatt Scandinavium. Reporter: Tove Palén

Om Podcasten

Granskar medier och journalistik. Går bakom veckans rubriker och spanar i framtidens medielandskap. Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. Ansvarig utgivare: Nina Glans