Melodifestivalen special: om pengarna, avtalen och bristen på insyn

Vi granskar Melodifestivalen. Om SVT:s hemliga avtal med privata bolag, summorna ingen vill avslöja och kommunernas kostnader. Varför vägrar SVT, år efter år, berätta om de kommersiella samarbetena? Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. • Stort åtagande för kommuner För kommunerna där deltävlingarna hålls brukar Melodifestivalen innebära en kostnad på drygt en miljon kronor, varav en stor del går direkt till event-arrangören Live Nation. Och det är mycket som kommunerna tar på sig att ordna och bekosta. Vi besöker den lilla, men erfarna, arrangörsstaden Leksand.  • Locket på om summor och avtalMånga journalister har försökt gå till botten med pengarna runt Melodifestivalen, men utan att lyckas få några summor bekräftade. Men en vanlig bild är att det är Live Nation som tjänar stort på den numera genomsponsrade tävlingen. Hör Live Nation och huvudsponsorn Coca Cola. • SVT har fått upprepad kritik av GRNGranskningsnämnden har vid upprepade tillfällen krävt att SVT ska berätta mer om sina kommersiella samarbeten runt Melodifestivalen. Men så har inte skett. Vi frågar SVT varför.  Reportrar: Johan Cedersjö, Freddi Ramel, Therese Rosenvinge, Erik Petersson och Teo Kristjansson. 

Om Podcasten

Granskar medier och journalistik. Går bakom veckans rubriker och spanar i framtidens medielandskap. Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. Ansvarig utgivare: Nina Glans