TV-frieri blev PR-succé för förlovningsringsföretag, driver medier bunkring? och extrema innehållet som utmanar nätjättarna

Frieri i Talang blev PR-succé för smyckesföretag. Om medierapportering om bunkring ökar bunkring. Och så om hur Google och Facebook tacklar extremt innehåll. Behövs reglering? Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. • Underhållningsprogram blir PR-fönster och ger smyckesmärken reklamOm hur Samir Badrans frieri i Talang blev till en PR-succé för smyckesföretaget. Bakom nöjeskulisserna pågår ett osynligt PR-arbete som leder till eftertraktad medieexponering av smycken. Inte bara på Instagram, hos Tv4 och i kvällspressen. Utan även hos stora SVT-produktioner som Melodifestivalen. När blir det produktplacering? Reporter: Therese Rosenvinge • Driver mediers bunkringsbevakning bunkring? Klart är att många matvarubutiker just nu märker ökad åtgång på varor som håller länge. Många svenskar har tveklöst hamstrat. Men förstås är det här också en utveckling som i någon mån förstärks av att medier rapporterar om den. Det är exempel på ett läge där man kan prata om att medier inte bara skildrar verkligheten, utan också skapar den. Tonchi Percan besöker en stormarknad och pratar med Svensk Dagligvaruhandel om senaste veckans mediefokus. • Extremt innehåll utmanar nätjättar – efterfrågar själva regleringEn fråga som ständig skaver när det gäller techföretag som Facebook och Youtube är hur plattformarna ska se allt hålla allt hatiskt, våldsamt och skadligt innehåll borta. Och vem som ska sätta reglerna för vad som ska bort och vad som får vara kvar? Häromveckan flög Mark Zuckerberg hela vägen till Europa - och där bad han EU att reglera techjättarna. Reporter: Katarina Andersson.

Om Podcasten

Granskar medier och journalistik. Går bakom veckans rubriker och spanar i framtidens medielandskap. Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. Ansvarig utgivare: Nina Glans