TV4 lät ledningen förhandla i Nyhetsmorgon, feta hundar retar gallfeber på SVT:s kritiker, peak digitala abonnemang

TV4:s egen ledning fick fritt svingrum mot Comhem i TV4:s Nyhetsmorgon. Feta hundar i centrum för debatten om public service. Hur många digitala abonnemang tål läsarna? Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. TV4 lät företagsledningen förhandla i Nyhetsmorgon I veckan skrevs TV-historia när TV4 slocknade för den tredjedel av Sveriges hushåll som ser kanalen genom Comhem. Tonläget har i veckan varit skyhögt, men ni som under hösten hängt med här i Medierna visste ju redan från början vad konflikten egentligen handlar om. Rättigheterna att erbjuda streamad TV, så kallade OTT-rättigheter. Men den här konflikten, den har i veckan även kommit att handla om journalistik. För bara timmar innan Comhem släckte TV4, fick TV4:s operativa chef utrymme att i TV4:s nyhetsmorgon gå till frontalangrepp mot konkurrenten som inte var inbjuden till bordet. Reporter: Erik Petersson.Feta hundar retar gallfeber på public service-kritikerTrots att SVT-programmet Sveriges fetaste hundar endast hade en säsong 2017, används det konstant som slagträ i den allt mer intensiva debatten om public services uppdrag. Politiker efter politiker har, när de skällt på SVT, tagit hundarna som intäkt för det lättsinne, förfall och flathet som enligt dem råder i drömmarnas fabrik på Gärdet i Stockholm. Men hur många såg egentligen programmet och vad gick det ut på? Reporter: Tonchi Percan. Hur många digitala abonnemang tål Sverige?De senaste åren har som bekant ett stort skifte ägt rum i mediebranschen. Nu är det inte längre i första hand annonser och räckvidd som ska bära upp den digitala affären, utan siktet är inställt på digitala prenumerationer och premiumtjänster. Men i en värld av digitala prenumerationer och premiumabonnemang kommer nya utmaningar. För det är en sak att skaffa digitala prenumeranter - en helt annan att behålla dem. Reporter: Therese Rosenvinge.

Om Podcasten

Granskar medier och journalistik. Går bakom veckans rubriker och spanar i framtidens medielandskap. Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. Ansvarig utgivare: Nina Glans