Vem fick skulden när Uppdrag granskning tog sig an metoo, strid om framtidens public service, från klickjakt till digitala prenumerationer

Fick medier eller källorna skulden när Uppdrag granskning tog sin an metoo? Inför politikernas besked om public service. Om tidningarnas strategiskifte från klickjakt till digitala prenumerationer. Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. Om indirekt skuld när UG granskade mediers metoo-rapporteringVeckan har totalt dominerats av Uppdrag gransknings reportage om anklagelserna mot den tidigare Aftonbladet-journalisten Fredrik Virtanen. Åsikterna om programmet har varit många, recensionerna gett både ris och ros. Det här är ett rejält giftigt ämne att ta sig an som journalist. Anklagelser om våldtäkt eller sexuellt ofredande från långt bak i tiden är för såväl rättsväsendet som journalistiken närmast omöjliga att gå till botten med. Uppdrag granskning sa sig vilja granska hur de etablerade medierna agerat i fallet Virtanen. Men i det finns en svårighet som inte minst vi på det här programmet är väl medvetna om. För när du granskar medier riskerar du också att indirekt skuldbelägga någon annan. Nämligen mediernas källor och riktigheten i källornas uppgifter. Det här är alltid en svår balansgång och frågan är hur bra Uppdrag granskning klarade av den. Reporter: Jonna Westin. Inriktningen på framtidens public service snart offentliggjortFörra sommaren kunde vi på Medierna avslöja att den parlamentariska kommitté som utreder framtidens public service enats om att skrota licensmodellen, för att framöver istället finansiera public service via en skatt. Det förslaget blev då offentligt en månad senare och nu i veckan lämnades till slut en helt färdig proposition till riksdagen för beslut efter valet. Men kommittén har inte avslutat sitt arbete med det. För samma politiker har också haft i uppdrag att utreda en betydligt mer kontroversiell fråga: Vad ska public service i framtiden vara, vilket innehåll ska – och ska inte – produceras och hur ska bolagen regleras? I den här frågan har inte minst de kommersiella medierna ett stort intresse och genom åren har debatten om public service uppdrag många gånger varit hätsk. Kommittén andra delbetänkande ska presenteras för Kulturministern om tre veckor, men vi försökte redan i veckan få några ledtrådar om varthän det barkar. Reporter: Johan Cedersjö. Från jakt på klick till jakt på trogna läsarePå kort tid har det nu blivit mer standard än undantag för tidningar att ta betalt på webben. I branschen är det idag tydligt att det är de digitala läsintäkterna som är i centrum när det pratas moderna affärsstrategier och framtid. Klickbeten i jakt på höga trafiksiffror har bytts mot jakt på lojala digitala prenumeranter där man bygger en långsiktig lojalitet. Men vad är det som gör att tidningssverige på bred front plötsligt ser så ljust på den framtida läsaraffären? Och är de digitala tidningsläsarna verkligen tillräckligt betalningsvilliga och lojala. Reporter: Therese Rosenvinge.Inspiration utan gränser hos SVT UppsalaJournalister inspireras av varandra. Om någon gör ett spännande inslag, med bra ämne, snygga kameravinklar och fyndiga formuleringar slås många av tanken att det där ska jag också göra, fast i en lokal tappning.En på branschspråk kallad “hur här”. Problemet är bara att idag finns det alltid någon som sett både original och kopia.Reporter: Johan Cedersjö.

Om Podcasten

Granskar medier och journalistik. Går bakom veckans rubriker och spanar i framtidens medielandskap. Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. Ansvarig utgivare: Nina Glans