Är faran över? Fyra decennier med konstnären Helene Billgren

Bortvända flickor i hotfulla landskap. Sjuksköterskor i kol. I snart fyra decennier har Helene Billgren varit en av våra mest framgångsrika konstnärer men hur hittar man tillbaka till att inte kunna? På Konstakademin på Fredsgatan i Stockholm har Helene Billgren sin ateljé, sitt andra hem. Mot väggen står många målningar med baksidan fram och på väggarna sitter mängder med urklipp ur tidningar, post-it-lappar med noteringar, en gammal vinylskiva med wienervalser står på en hylla. Golvet är fullt med papperstussar i blågrönt. Många förknippar henne med kolteckningarna av hästar och sjuksköterskor och bebisar på nittiotalet men för ett antal år sen återvände hon till måleriet och separatutställningen på Liljevalchs hösten 2019 hette "Faran är över." Vad är det för fara som är över? Som ung drömde hon om att bli dekoratör på Tempo eller kontorist. På åttiotalet gick hon på Valand i Göteborg. "Det kändes bra att vara en person som gick till en konstskola med skissblocket under armen", säger hon. Hur är det nu när hon ska göra en målning? "Jag får ta ett djupt andetag", säger hon, "ibland vill jag hellre sitta här vid mitt skrivbord och göra ljusstakar och kedjor". Katarina Wikars katarina.wikars@sverigesradio.se

Om Podcasten

Reportage, recensioner och fördjupning från Kulturredaktionen P1. Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. Ansvarig utgivare: Peter O Nilsson