Buskis – hatad och älskad

Genren har sedan länge delat befolkningen i två. Hur kommer det sig? I den nya boken "Buskis folkligt och underhållande" ställs frågan varför buskisen fått så dåligt rykte i vissa kretsar. Buskis är kanske den teatergenre som det råder mest delade meningar om. Kritiker är ofta negativa och det finns en fördom om att det inte behövs någon vidare skådespelartalang för att lyckas på buskisscenen. Men publiken älskar det. Det kan man inte minst se på Vallarna i Falkenberg som, en sommar utan corona vill säga, drar runt 60 000 besökare till sin friluftsteater. Så hur kommer det sig att åsikterna går så isär? Och vad kännetecknar egentligen en riktig buskis? Mikael Strömberg, forskare i teatervetenskap på Göteborgs Universitet, har nyligen kommit ut med boken "Buskis folkligt och underhållande". I Marcus Bornlid Lesseurs reportage reflekterar Mikael Strömberg och skådespelaren Claes Månsson kring den omstridda genren. BRODERIETS RENÄSSANS - HANDARBETET HITTAR NYA ARENOR En broderitrend har blossat upp rejält på sociala medier. Konton med tusentals följare basunerar ut budskap som "Onanist Javisst", eller "Släpp snipporne loss det är vår". På ytan kanske det ser ut som att konstformen vinner ny mark, men för utövarna själva har den länge haft en förenande kraft och varit en väg framåt när det kommer till aktivism och samhällsförändring. Ett reportage från januari 2020 av Joakim Silverdal. Programledare: Lisa Wall Producent: Sofia Strandberg

Om Podcasten

Reportage, recensioner och fördjupning från Kulturredaktionen P1. Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. Ansvarig utgivare: Peter O Nilsson