Hjälper VR-teknik lärarstudenter att utveckla sin undervisning?

Hur kan man förbättra undervisningen genom ett virtuellt klassrum och går det att bli en bättre lärare om man får testa sin undervisning på elevavatarer? I detta avsnitt av Skolprat får vi träffa Marcus Samuelsson och Anja Thorsten, forskarna bakom ett spännande projekt på Linköpings universitet. Petter och Karin gör ett studiebesök på Linköpings universitet och träffar Marcus Samuelsson och Anja Thorsten. Under besöket testar Petter och Karin att undervisa elevavatarer i matematik. Detta är ett projekt som pågår på Linköpings universitet för att stärka lärarstudenters ämnesdidaktiska ledarskap. Anja Thorsten är universitetslektor och forskar om undervisningsutveckling, främst inom svenskdidaktik och förutsättningar för praktiknära forskning. Marcus Samuelsson är professor i pedagogik vid Högskolan Väst, arbetar på Linköpings universitet och forskar inom områden som samhällsvetenskap, utbildningsvetenskap och pedagogik. Marcus Samuelsson är även en av fem forskare som ingår i Kunskapsskolans vetenskapliga råd. Trevlig lyssning!

Om Podcasten

En gång i månaden publicerar vi ett nytt avsnitt där vi diskuterar teori och praktik inom skolans värld. Leder podden gör Karin Rådberg, biträdande rektor på en av Kunskapsskolans grundskolor och Niklas Åkerblom, rektor på en av Kunskapsskolans grundskolor. I podden tar vi upp hur teori och praktik påverkar varandra och använder forskning, nyfikenhet och praktikexempel för att undersöka kärnuppdraget inom utbildning; undervisning och lärande. Vi vänder oss till alla som är intresserade av skolfrågor. Vi tror på att lära av varandra och andra. Här bjuder vi in till samtal om pedagogik och utveckling inom skola. Vi har inte svar på allt och tror att om man kan diskutera så kommer vi alla närmare en god utbildning. Ljudslingor gjorda av: https://soundcloud.com/ljudslingor