Använd administrativa verktyg smartare – Kristina Klöfskär

I företag finns många administrativa uppgifter som behöver lösas, och ofta kan de vara väldigt tidskrävande. I det här avsnittet pratar vi om hur man kan förenkla och automatisera administrativa uppgifter genom färdiga verktyg, och verktyg som ni kanske dessutom redan har i företaget. Kristina Klöfskär hjälper företagare att effektivisera administrativa processer. En gemensam nämnare är bokföringssystem, som alla företagare behöver. Det kan man se till att använda de funktioner som finns för att förenkla rutinerna. Det gäller att göra rätt från början. Sedan finns det många appar man kan lägga till, men ofta saknas kunskap om grundfunktionerna som finns i de befinliga verktygen.Automatisering av flöden med digitala leverantörsfakturor gör att man minskar pappershanteringen och kan spara mycket tid. Men det krävs att man vänjer sig, och alla är inte så sugna på att släppa papper, men med tydliga attestrutiner kan man ändå känna att man behåller kontrollen.Vid e-handel gäller det att använda en bra betallösning och att man har ordning på sina artikelregister. Man kan sätta upp rutiner för att automatiskt få inkommande och utgående moms korrekt konterad i bokföringen. När det är många små betalningar, till exempel om man tar emot Swish-betalningar, så kan det vara praktiskt att sätta upp ett separat bankkonto där de betalningarna går in, så att man kan stämma av mot det kontot. Andra program vi pratar om är Outlook (hur ska man hantera mailen på ett enklare sätt), Power Automate, Teams, Forms för Nöjd-kund-undersökningar01:08  Vanliga verktyg som många företagare använder02:42  Lägga upp nya kunder och leverantörer på ett smartare sätt - masterdata och registervård06:10  Vad kan det bli för problem om man inte bryr sig om sina register?08:10  Vismas program11:12  Ekonomiska processer för e-handel14:44  Betalningar till leverantörer - särskilt vid dropshipping!17:16  Microsoft Outlook och andra e-postprogram - regler och mappar20:43  Statusar för ärenden - processer, delegeringar, kundfrågor och att-göra-listor22:37  Microsoft Teams - samla upp kundkommunikation, och användbara appar26:23  Fördelar med att hålla sig till en och samma systemleverantör (Microsoft vs. Google)27:16  Fortbildning och hjälp på Facebook, Youtube och LinkedInKristina Klöfskär på LinkedIn:https://www.linkedin.com/in/klofskar/

Om Podcasten

Podden för dig som vill utveckla ditt företag. Automation, digitalisering, tillväxt, IT, strategi och annat kul!