Lead-magneter: locka in besökare i din säljprocess – Greger Hillman

Hur väcker man intresse hos potentiella kunder? Hur får man dem att vilja hålla kontakten med ditt företag och lämna sina uppgifter på er webbplats? Ett svar på den frågan är att använda så kallade lead-magneter.Gäst i det här avsnittet är Greger Hillman, som driver Hillman Academy tillsammans med sin fru Jenny. De har webbkurser där de lär ut massor av olika verktyg för företagare som vill utveckla sin verksamhet online. De driver också Hillman-podden (sedan fem år tillbaka!).En lead-magnet är någonting du ger bort till din målgrupp, ofta i utbyte mot namn och e-postadress. En PDF-guide, en videogenomgång, bjuder intill ett webinar eller en gratiskurs. Det viktiga är att det är någonting som är intressant för din målgrupp, och att den ligger i linje med det du sedan erbjuder. Det är den första djupare kontakten med din målgrupp, som sedan leder vidare till resten av kundresan.Syftet är att "locka in" potentiella kunder för att registrera sig i din leads-databas. Så det måste vara något som målgruppen söker efter. Det ska vara något som löser ett vanligt problem hos målgruppen.Efter att man har tagit emot kontaktuppgifterna så kan man sätta upp automatiserade flöden, e-postutskick och retargeting, för att ta relationen vidare till en varm och välkomnande målgrupp. Därifrån kan man enklare introducera sina varor och tjänster, när mottagarna är redo.Hillman Academy: hillmanacademy.seGreger Hillman på LinkedInVerktyget Funnelytics som nämndes i avsnittet: Funnelytics.io

Om Podcasten

Podden för dig som vill utveckla ditt företag. Automation, digitalisering, tillväxt, IT, strategi och annat kul!