"Vi vill bistå med att bygga upp AI-kompetens"
Nima Ghorbani berättar i dagens avsnitt av AI-podden om hur Swedbank använder sig av AI för att ge kunderna bättre service och optimera interna processer baserat på maskininlärning, och mer specifikt djup inlärning, men även förutsäga när kunder kanske kan lämna och åtgärda det innan det händer – så kallad churn prediktion. Andra heta områden för banken är anti-money laundering (AML), alltså att motarbeta pengatvätt, samt fraud detection, att upptäcka bedrägerier. Enligt Nima Ghorbani satsar Swedbank brett på digitalisering och vikten av automatisering för att höja effektiviteten och kvaliteten på besluten, och där AI spelar en central roll. Han berättar att detta inte har varit en helt lätt process internt och att det tagit några år för att bygga förtroende och acceptans kring vad AI kan göra för Swedbank. Nima Ghorbani delar med sig om de två AI-algoritmerna han fastnat för på sistone, nämligen GAN som används för att kringgå problemet med brista på data-exempel, samt reinforcement learning som används för att lära datorn att ta beslut baserat på belöning när datorn gör rätt. Läs mer: https://ai-podden.se/