27. "Fråga hur vi mår, inte hur det går". 20200305

Skolkurage -"Fråga hur vi mår, inte hur det går" Vi sammanfattar en rapport från organisationen Maskrosbarn (2019) En stor grupp av elever i skolan är gruppen som växer upp med föräldrar som har missbruk, psykisk ohälsa eller ett våldsamt beteende. Det uppskattas att det är ca 5-6 elever i varje klass som lever i utsatta hemförhållanden. Dessa elever kan bli en riskgrupp om de inte får rätt stöttning. Vi går igenom hur du som personal i skolan kan upptäcka, bemöta och hjälpa dessa elever. Elevhälsans roll Sekretess Relationens betydelse Samarbete med externa aktörer (socialtjänst, BUP, polis etc) Överlämning mellan stadier Feltolkningar av beteende och symtom Ansvar och resurser Utifrån rapporten ger vi er råd vad dessa elever vill ha av skolan. Länkar: https://vuxen.maskrosbarn.org/wp-content/uploads/2019/10/Ladda-ner-rapporten-här.pdf https://vuxen.maskrosbarn.org/wp-content/uploads/2019/11/Lärarmaterial-för-att-upptäcka-och-stötta-elever-som-har-det-jobbigt-hemma.pdf https://vuxen.maskrosbarn.org/wp-content/uploads/2015/04/RapportenMaskrosbarn.pdf https://vuxen.maskrosbarn.org/offentlig-sektor/rapporter-bocker/

Om Podcasten

Lärarkollegorna Cicci och Jimmy med ett brinnande intresse för ungdomar med särskilda behov diskuterar specialpedagogik och anpassningar inom skolan. Vi hoppas kunna ge en kunskap om undervisning, anpassningar och relationer i skolan. Lyssna gärna på vår podcast!