34: New York Times, nätverksteori och massans vishet

I detta avsnitt kopplar vi via medierna i P1 ihop en skandal som drabbat New York Times med en 10 år gammal forskningsartikel i nätverksteori, och diskuterar problem med influencers och hur man främjar massans vishet.LÄNKAR:Medierna i P1: Bygger New York Times succépodd på en bluff?The Guardian: How star reporter’s Syria podcast sent New York Times into crisisGolub och Jackson 2010: Naïve Learning in Social Networks and the Wisdom of CrowdsTetlock: Expert Political JudgementBOOA: Tre myter om marknadsekonominTalks at Google: Frank Abagnale Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Om Podcasten

Funderingar kring samtid och framtid med välfärdsforskaren och ekonomen Andreas Bergh och Joakim Wernberg som forskar om digitalisering och växelverkan mellan teknik och ekonomi.Andreas Bergh är verksam vid Institutet för Näringslivsforskning (IFN) och Lunds universitet. Joakim Wernberg är forskningsledare med inriktning mot teknisk utveckling och strukturomvandling vid Entreprenörskapsforum. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.