50: "Är data den nya oljan?" och andra frågor om konkurrens, innovation och plattformsföretag

Hur påverkar "big tech" egentligen konkurrens och innovation? Detta debatteras allt mer intensivt inte minst inom EU nu när lagstiftningen för den digitala inre marknaden ska uppdateras. Problemet är att argumenten i debatten, liksom konkurrenslagstiftningens verktygslåda, sällan tar hänsyn till hur plattformarna särskiljer sig från den typ av företag som lagstiftningen utformades för. I detta avsnitt utgår vi från en ny artikel av Joakim om plattformsföretag, innovation och konkurrens. I artikeln beskrivs fem centrala policyproblem och vi tittar lite extra på tre av dem. LÄNKARWernberg - Innovation, competition and digital platform paradoxesBergh (DN) - Det är Facebook och Twitter som vinner på ett reglerat internet – inte vi andraGilbert - Innovation Matters: Competition Policy for the High-TechnologySNS/SHOF Finanspanel: Martin Flodén om Riksbankens obligationsköp Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Om Podcasten

Funderingar kring samtid och framtid med välfärdsforskaren och ekonomen Andreas Bergh och Joakim Wernberg som forskar om digitalisering och växelverkan mellan teknik och ekonomi.Andreas Bergh är verksam vid Institutet för Näringslivsforskning (IFN) och Lunds universitet. Joakim Wernberg är forskningsledare med inriktning mot teknisk utveckling och strukturomvandling vid Entreprenörskapsforum. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.