89: Spam, klickbete och hissmusik

I takt med att fler människor börjar använda en ny form av digital kommunikation blir det också allt mer attraktivt att försöka tjäna pengar på den kommunikationen, ibland på sätt som ligger utanför den tilltänkta användningen. Kombinationen av hög skalbarhet med låga marginalkostnader exponerar digitala kanaler och plattformar för olika former av utnyttjande och manipulerande, eller hackande, av tekniken. I detta avsnitt pratar vi om den växande förekomsten av 30-sekunderslåtar och uppdiktade artister på Spotify. Vi jämför trenden med spam för e-post, sökmotoroptimering för Google samt klickbete på Facebook och Youtube. Kommer Spotifys hissmusik-epidemi att försvinna eller kanske rent av att hitta sin publik?LÄNKAR:Fredrik Thorslund: Vem kapade min Spotify-lista? (Liberal Debatt)Musikerförbundet om fejkartisterna: ”Spotify måste utreda” (DN)Fått miljarder spelningar – med påhittade artisterWhite vs. Black Hat SEO: What is the Difference (Daily Egg)Klickbete (Wikipedia)Sleepify (wikipedia) Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Om Podcasten

Funderingar kring samtid och framtid med välfärdsforskaren och ekonomen Andreas Bergh och Joakim Wernberg som forskar om digitalisering och växelverkan mellan teknik och ekonomi.Andreas Bergh är verksam vid Institutet för Näringslivsforskning (IFN) och Lunds universitet. Joakim Wernberg är forskningsledare med inriktning mot teknisk utveckling och strukturomvandling vid Entreprenörskapsforum. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.