Kvalitet med Maria Engman

Vi bjuder in Maria Engman som jobbar som verksamhetsutvecklare och enhetschef för hälso- och sjukvården för att prata om kvalitet och den nya visionen. Davids syn på kvalitet är hårt präglad av hans nuvarande arbetssituation med intranätet och består främst av en drös riktlinjer. Tomas vill vända på myntet i fråga om kvalitet bara är till för de mätbara krav som kommer utifrån och envisas med att säga kanonmodellen istället för det mer korrekta kanomodellen. Maria förklarar kanomodellen genom en tydlig metafor med ett hotell där vi förväntar oss vissa saker och gläds för det lilla extra. Vi pratar också kort om: upphandling, lagar, ramavtal, krav, baseline, individuella uppdrag, medarbetare, att klä begreppen, uttalade outtalade och underförstådda behov, att få lyckas, Engagemang Trygghet Tillit, delaktighet, ansvar, suckar, story telling, journalföring, dokumentation, lägstanivå, processorienterat arbete och avslutningsvis det japanska begreppet Go to Gemba.  Glad lucia önskar vi alla er fantastiska lyssnare!

Om Podcasten

En podcast om LSS för alla som är intresserade av att reflektera i mötet med människor.