Att tänka utanför boxen

Om kreativitet och entreprenörskap på landsbygden. Om att våga tänka nytt för att kunna leva det liv man vill - där man vill.

När Tora Larsson flyttade från storstaden till den lilla byn i Västerbotten med ambitionen om skapa sig ett nytt liv på sina egna villkor såg hon det inte som några problem att där knappt fanns folk eller arbete. Snarare som en fördel att slippa all konkurrens. - När jag åker in till byn och bara 'okej, här finns bara ett Ica och en pizzeria. Här skulle man kunna göra någonting.' Alltså, för mig blir det som så här att det är lite fritt fram. För Daniel Carlsson i Ästad i Halland har inställningen varit lite liknande. Tillsammans med sina syskon har han tagit över familjegården och driver en konferensanläggning med fokus på mat, arrangemang och upplevelser. Och vin. För sedan några år tillbaka odlar och tillverkar de vin där på den halländska landsbygden. För att testa om det går och för att försöka sticka ut ur mängden. Tillsammans med programledaren Emma Knyckare samtalar de om hur det är att driva företag utanför storstäderna. Om vikten av att tänka utanför boxen, vara kreativ och att våga. Och så besöker Byrådet Vansbro i Dalarna och träffar Rickard Lyko, som på bara några år förvandlat sin pappas lilla postorderfirma till e-handelsjätten Lyko. Ett företag med fokus på frisör- och skönhetsprodukter som idag omsätter över en miljard kronor om året och flera gånger växt ur sina lokaler och ständigt expanderar. Och som valt att stanna kvar på landsbygden i Vansbro, trots att det mest logiska valet kanske varit att flytta till en storstad.

Om Podcasten

En serie om landsbygdernas kraft, verklighet och utmaningar. Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. Ansvarig utgivare: Nina Glans