Högerextrema influencers begår terrorbrott som PR-strategi
Frilansjournalisten och aktivisten Mathias Wåg har bevakat högerextrema miljöer i många år och var en av måltavlorna när nazister förra veckan attackerade ett politiskt möte i Gubbängen. Det är inte första gången Mathias blir attackerad av ytterhögern men de senaste åren har våldet förändrats. Att misshandla och förstöra bara för att filma har blivit en viktig del i ytterhögerns egna marknadsföringsstrategi. Mathias är gäst i veckans Café Bambino för att prata om propagandavåld, var innehållet sprids och vem det är till för. Precis som allt innehåll vi konsumerar har nazisternas innehåll kortats ner, från Anders Behring Breiviks 1000 sidor långa manifest till att bli korta klipp på bara några sekunder, med avsikt att engagera. Karin minns tillbaka till en tid när Hasse Alfredsson och Astrid Lindgren betalade klimataktivisternas böter och Tone måste tyvärr erkänna att hon en gång råkat dela TikToks från en nazist. Varför har vänstern inga våldsinfluerare eller alternativa medier? Är Sverigedemokraterna organisatoriska genier eller har de blivit hjälpta av internet? Och vad hände med alla pengar som kom till de svenska högerextrema miljöerna på 90-talet när vi var världens största producent av nationalistisk rock, eller va fan Ultima Thule-genren nu kallas.