Hur bygger man ett inspirerande varumärke i en traditionell bransch?

För 20 år sedan bestämde sig Peter och Linus att satsa på en marknadskommunikation utanför boxen. Att göra det oväntade och att äga arenor som ingen annan i branschen tidigare tagit sig an blev grunden i varumärkesbyggandet av Nordicon. Poddens moderator Gunnar Oesterreich som vid den tiden drev en reklambyrå var en viktig del av denna resa redan från start. Tillsammans boostade man olika trafiker runt om i världen med hjälp av utskick som exempelvis CD-skivor med indisk ragamusik, ”Nordicons lilla röda” och filmaffischer med titlar som ”Lord of the Cargo” och ”The Hunt for the hidden Cargo”. Affischer som än idag finns inramade hos flera av företagets kunder. Branschens egna Hänt Extra, nyhetsbrevet På Hugget användes strategiskt för att plantera nyheter, Nordicon-tomten resten världen över för att spela in filmer till den årliga julkalendern och TV4 rapporterade att Nordicon skulle satsa 1 miljard för att bygga ut Gävle hamn.Lägg till glassutdelning, akvariefiskar, tävlingar, marshmallows, Nordicon-TV, rail-seminarier och oförglömliga fester så har du ett smakprov på ett avsnitt som innehåller det mesta om hur Linus och Peter valt att bygga varumärket som idag är Nordicon.   Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Om Podcasten

Radarparet Linus Ahlm och Peter Mike har arbetat med logistik sedan början av 90-talet och tillsammans har de byggt upp ett flertal transportbolag, bland annat nordens ledande samlastare Nordicon. Neutralitet och samlastning har alltid varit i fokus med hela världens marknad av transportbolag i sikte. ”Efter mer än 30 år i transportbranschen, tänkte vi att det skulle vara skoj att dela med oss av vår kunskap och erfarenheter. Därför startar vi nu podcasten; Containers & Entertainers. En svensk podcast med sikte på hela logistikbranschen, men med hjärtat i samlastning.Tillsammans med intressanta gäster, vår samlade kunskap och en gnutta humor hoppas vi att kunna erbjuda lyssnarna på ett underhållande avsnitt i månaden, med start den 20 augusti 2020. ” Logistik kan vara både intressant och roligt. Häng med! Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.