Process: Ta fram idéer & prioritera dem

I Jasmins team har de tagit fram idéer för nya test och prioriterat dem tillsammans. Alla i teamet får komma med alla idéer de har, alla idéer är välkomna. Sedan klustrades idéerna ihop till olika kluster av så kallade teman eller spår vi skulle kunna tänkas jobba med. Därefter fick var och en rösta på vilket spår där vi skulle kunna lära oss mest och skapa mest värde för organisationen.  Värde är kopplat till North Star Metric. Lärandet är viktigt för att organisationen ska kunna skaffa sig fler lärdomar än konkurrenterna så snabbt som möjligt. Att på ett enkelt och snabbt sätt få reda på om en taktik eller strategi är fel är mycket värdefullt. Inom ett spår behöver vi sedan tömma våra huvuden på ännu fler idéer på vad vi skulle kunna testa. Vi formulerar idéerna som hypoteser. En hypotes kan formuleras såhär: Genom att göra x kommer vi nå mål y. När vi har ett gäng hypoteser är det dags beskriva dem kort. Hur mäter vi testet? Hur ser testet ut? Hur många gånger uppskattar vi att vi behöver testa detta innan vi kan vara säkra på att resultatet är en insikt?  Därefter behöver vi prioritera alla hypoteser. Det gör vi enligt en mall som vi länkar här nedan. Parametrarna som vi prioriterar efter är: Värde: 0 – 5 Lätt att göra: 0 – 5 Lärande: 0 – 5 Hög risk: -1 eller 0 Värdet av dessa räknas ihop till en score (100% är högst, och 0% är lägst) för hela hypotesen. När alla hypoteser fått en score kan de sorteras efter hög till låg score och teamet har en priolista att gå efter. Mallen är en justerad version av ICE-score-modellen: https://growthhackers.com/articles/a-simple-ice-score-calculator Just den här mallen är det Daniel Hansson på Signific som ligger till grund för.  Länk till Signific: https://signific.se/ Länk till Google Spreadsheet med mall för prioritering av idéer: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1OLfReMt4hTOB8Br1TKLqq4cChfOYxeKj8E3GVzAr29E/copy Vill du vara med och berätta om hur ditt företag jobbar med att mäta och minska churn? Hör av dig till oss på Linkedin. Vi som pratar heter Joni Lindgren och Jasmin Yaya. Producerat av Scilla Studio.

Om Podcasten

Allt om datadriven produktutveckling, experiment och product-led growth med Joni Lindgren och Jasmin Yaya på scilla.studio.