Vad gör en digital analytiker?

Digital analytiker, webbanalytiker, appanalytiker – det finns många olika titlar som beskriver rollen. Den digitala analytikern får tillgång till människors beteende i ett gränssnitt. Men informationen är begränsad i form av siffror i en tabell. Analytikerns jobb är att ta reda på vad datan innebär och lära känna hur gränssnittet fungerar baklänges. Analytikerns blir användarens bästa kompis. Efter ett tag börjar analytikern komma på idéer på hur vi skulle kunna göra saker och ting bättre. Något behöver ta det vidare, exempelvis en produktägare, copywriter, UX designer eller utvecklare. En analytiker borde inte bry sig om organisatoriska avdelningsgränser. När analytikern har sett ett problem i datan ska den ta sig runt i organisationen för att se till att problemet blir löst. Vi som pratar heter Joni Lindgren och Jasmin Yaya. Vill du vara med och berätta om hur ditt företag jobbar med att mäta och minska churn? Hör av dig till oss på Linkedin. Producerat av Scilla Studio.

Om Podcasten

Allt om datadriven produktutveckling, experiment och product-led growth med Joni Lindgren och Jasmin Yaya på scilla.studio.