#11 Inga genvägar till det perfekta ljudet

De flesta av oss berörs på något sätt av ljud. Men inte alla tänker på hur och vad som påverkar hur våra ljudsystem låter. I detta avsnitt pratar vi om ljudsystem och saker att tänka på vid köp och användning av olika ljudsystem, till exempel hörlurar och högtalare. Ni får även reda på hur simulering av ljudkällor för VR kan gå till. Dagens spaning:SOM-institutets rapport: Svenska trender, utveckling kring åsikter och trender i Sverige sedan 80-talet. Länkar: - Roomeqwizard, gratisprogram för att mäta akustiken i ditt ljudsystem i ett rum. - Ardour, en open source DAW (Digital Audio Workstation), bra för att producera musik och redigera poddar. - Binaurial recording, ljudinspelning med konsthuvud. - Equalization, dämpning och boostning av frekvenser, bra att känna till. - Roland TB-303, klassisk bassynth, som mer har bidragit till elektronisk musik än att låta som en bas. - Equal loudness contour, plottar av hur öronen uppfattar ljudnivå för olika frekvenser som funktion av ljudtryck. - Youtube - förklaring av Dirac Live, för aktiv rumsequalizer. - Youtube - exempel på binaural ljudinspelning med konstuvud. - Youtube - ljud och uppfattning/objektiva mätningar. - Jämför olika kompressionsgrad och se när du hör skillnad. Vi har för närvarande inga externa samarbeten och alla åsikter är våra egna. Inget vi pratar om är någon typ av investeringsrekommendationer. Medverkande i avsnittet: - Henning Hammar, doktorand i fysik på Uppsala Universitet, driver även tjänsten Börslabbet, @investerarfys - Daniel Constanda, IT-konsult i finansbranchen på Clara Financial Consulting, @DanielConstanda - Martin Nordgren, jobbar på Tobii, tidigare på Dirac, @martinjnordgren Kontakta oss:dataspaning.se @dataspaning @ Twitter dataspaning@gmail.com

Om Podcasten

Data, teknik och företagande