Kriget mellan tvåtusen copycats

Av Den Digitala Draken

Avsnittet publicerades: 11/14/2019

Beskrivning

I det här avsnittet tittar vi tillbaka på något som skapat tech-historia i Kina. Under 2011 var amerikanska Groupon det snabbast växande företaget i världen och deras globala expansions-playbook förändrade spelplanen för de nästkommande generationerna av amerikanska techbolag. Men när Groupon tog steget in i det stora landet i Öst blev de dock snabbt varse om att one-size-fits-all inte är tillämpbart i Kina och att den lokala konkurrensen var stenhård. Vi har träffat Tim He som berättar historien om hur han hoppade av Harvard för att starta Gaopeng, joint venture-företaget mellan Group och Tencent som skulle erövra Kina. En historia som handlar om copycats, krigarmentalitet och den tuffaste konkurrensen i världen. Medverkande: Jacob Loven, Tom Xiong och Tim He Musik: Epidemic Sound (Licens), Artlist (Licens) Produktion: Jacob Loven, Katarina Andersson och Tom Xiong Mixning och post-produktion: Jacob Loven och Podbyrån Har du funderingar eller tips på ämnen som vi ska ta upp? Kontakta oss i sociala medier eller på digitaladraken.com. Den Digitala Draken är en subjektiv men oberoende skildring av utvecklingen av digitala tjänster i Kina och dess aktörer. I produktionen används ljudklipp från exempelvis nyhetssändningar. Dessa har ej förvrängts ur kontext och innehar relevans för skildringen samt skall anses användas under "fair use”. For information regarding your data privacy, visit acast.com/privacy

Om podcasten

En podcast om digitala fenomen i Kina. Den digitala Draken är en subjektiv men oberoende skildring av den digitala utveckling av tjänster i Kina. I produktion används ljudklipp från exempelvis nyhetsrapportering, dessa används under "fair use", har ej förvrängts från sin ursprungliga kontext och utger en viktig del i skildringen. Har du synpunkter eller tips på ämnen vi ska ta upp? Kontakta oss på digitaladraken.com. Programledare: Jacob Loven och Tom Xiong Ljudproduktion: Jacob Loven Manus: Jacob Loven och Tom Xiong Grafik: Johan Baer