Doktor.se: SEO-case med trafikökning på 4000 procent #64

Nu är det dags för ett SEO-case där Doktor.se tillsammans med Pineberry ökat sin trafik med hela 4000 procent. För detta fick man bland annat pris som Årets Raket i Svenska SEO-priset och i det här avsnittet berättar Leo Heijbel på Doktor.se och Kristian Jältsäter på Pineberry hur det gick till. På ett år har man lyckats skapa över 350 sidor kring och i februari 2021 slog man rekord med närmare 400 000 besökare från det organiska söket. Otroligt imponerande siffror. Framförallt då det är en bransch där det finns flera starka konkurrenter som har satsat på bra innehåll under flera års tid. Det visar att det aldrig är för sent att satsa på SEO och content marketing. Och du får i det här avsnittet höra hur de gjorde. Om gästerna Doktor.se är en av Sveriges ledande digitala vårdgivare med omkring 700 anställda och man äger även ett tiotal fysiska vårdcentraler i Sverige. Leo Heijbel är marknadschef på Doktor.se. Pineberry är en välrenommerad byrå som arbetar med digital marknadsföring med fokus på SEO, SEM och Facebook Ads. Kristian Jältsäter är sökmotorkonsult och SEO-ansvarig från Pineberry för Doktor.se. Om avsnittet Vi börjar med att prata om bakgrunden till satsningen på SEO och hur det kommer sig att Doktor.se och Pineberry började arbeta tillsammans. Sedan pratar vi om samarbetet och hur man satte upp mål för projektet. Leo och Kristian beskriver efter det hur man gick tillväga i uppstarten av projektet och de steg man gick igenom. Ända från analys och sajtstruktur till innehållsplanering och själva innehållsproduktionen och optimering. Och sen avslutar vi självklart med att prata om resultatet av allt arbete. Du får även höra om: * Vad som har varit den största utmaningen i projektet * Varför man valde ett trafikmål och inte antal vårdbesök * Och hur man mäter och följer upp SEO-arbetet Kristian berättar även om den stora sökordsanalys han gjorde inledningsvis som hade över tusen sökord med totalt 2,5 miljon sökningar. Det finns som vanligt länkar till de resurser, företag och personer som nämns i avsnittet här nedan. Och efter länkarna hittar du tidsstämplar till olika sektioner i avsnittet. Graf över utvecklingen för Doktor.se i Sistrix Visibility Index Länkar Leo Heijbel på LinkedIn Doktor.se webbsida Doktor.se Fakta & Råd-sida Om SEO-priset som Årets Raket (utmärkelse) Kristian Jältsäter på LinkedIn Pineberry webbsida Case om Doktor.se på Pineberrys webbsida Rivercode webbsida (webbyrå) Ewa Lundborg på LinkedIn (skribent) Ewa Lundborg webbsida (skribent) Sistrix (SEO-verktyg)

Om Podcasten

Tony Hammarlund tar med dig på sin resa som digital marknadsförare. Han intervjuar branschexperter och ledare inom digital marknadsföring för att lära sig nya ämnen och ge en inblick i vad som krävs för att bli en digital marknadsförare i världsklass. Du kommer få höra intressanta intervjuer om allt från sökmotoroptimering, sociala medier och content marketing till copywriting, branding och design samt mängder med andra intressanta ämnen. Målet är att du ska kunna ta med och implementera något från varje avsnitt. Podcasten är ett måste för dig som vill utvecklas och hålla dig uppdaterad inom digital marknadsföring.