Få bättre räckvidd för ditt innehåll på LinkedIn – Linda Björck #7

Linda Björck är en av Sveriges främsta experter på LinkedIn och hon passar därför perfekt för en intervju om hur man lyckas på plattformen. Hon driver även SmartBizz där hon föreläser och utbildar inom sociala medier och digital marknadsföring där just LinkedIn är favoritämnet. Linda är sedan en tid tillbaka också en av 12 personer som LinkedIn valt ut för en expertgrupp. Hennes välbesökta blogg har över 200 blogginlägg där över 100 handlar om det professionella nätverket. Vi pratar i det här avsnittet om vad vi som marknadsförare behöver ha koll på för att lyckas på LinkedIn. Här är några av sakerna vi pratar om: * Hur hon gick från arbetsmiljöspecialist till expert på sociala medier * Varför hon anser att den personliga profilen är så viktig * Hur du får bättre räckvidd för dina inlägg * Vilka innehållstyper som fungerar bäst på LinkedIn * Hur plattformen utvecklas och de senaste nyheterna Ladda ner Lindas pdf med tips för hur du lyckas på LinkedIn och får bättre räckvidd för ditt innehåll Den personliga profilen En väl ifylld och optimerad profil är det första steget för att få ut mer av LinkedIn, även om det inte direkt påverkar räckvidden för ditt innehåll. Det du enligt Linda ska börja med är att se till att man har en bra profilbild, sammanfattning, jobbeskrivningar och utbildningar. Den stora cover-bilden ger dessutom ytterligare möjligheter att bygga sitt personliga varumärke. När du fyller i din profil är det också viktigt att tänka på sökbarheten på LinkedIn. Du bör därför fundera över vilka sökord du vill synas på och försöka få med dessa på ett bra sätt i din profil. Att ha en väl optimerad profil fyller många syften och är bra både för anställda och egenföretagare. Att synas väl i LinkedIns sökfunktion kan leda till allt från jobbförfrågningar till uppdrag och samarbeten. Skapa kontakter När grunden har lagts med en väl optimerad profil är det dags att bygga ditt nätverk. För utan kontakter är det få som kommer att se ditt innehåll. Enligt Linda och många experter är 400-500 kontakter en nivå då man börjar få ett tillräckligt stort nätverk för att dina uppdateringar ska få bra spridning. Här gäller det att börja ta kontakt med personer både personer man känner sedan tidigare och personer man träffar, både online och offline. En vanlig fråga är huruvida man ska tacka ja till kontaktförfrågningar från personer man inte träffat tidigare. Linda har en bra liknelse där hon jämför interaktionen på LinkedIn med minglet på ett event. Då är det inte sällan man pratar mer med personer utanför sitt nätverk som man inte träffat tidigare. Du behöver inte vara rädd för att få för många kontakter då LinkedIn till skillnad mot Facebook låter dig ha upp till 30 000 kontakter. Men det gäller ändå att fundera på vilket typ av nätverk du vill bygga både när det gäller bransch, roller och geografi. Innehållstyper på LinkedIn LinkedIn har precis som Facebook och andra sociala nätverk en algoritm som styr nyhetsflödet. Det som idag premieras är framförallt videoklipp eller rena textinlägg. På andra sidan finns inlägg med länkar som generellt sett får sämre räckvidd då de skickar användare som klickar från plattformen. Detta skiljer egentligen inte LinkedIn från andra sociala nätverk som alla vill få användarna att spendera så mycket tid som möjligt på plattformen men det märks påtagligt på räckvidden. Det här bekräftar Linda som ser en markant skillnad på textinlägg mot inlägg med länkar. Textuppdateringar på LinkedIn Vad ska man då dela i den här typen av uppdateringar?

Om Podcasten

Tony Hammarlund tar med dig på sin resa som digital marknadsförare. Han intervjuar branschexperter och ledare inom digital marknadsföring för att lära sig nya ämnen och ge en inblick i vad som krävs för att bli en digital marknadsförare i världsklass. Du kommer få höra intressanta intervjuer om allt från sökmotoroptimering, sociala medier och content marketing till copywriting, branding och design samt mängder med andra intressanta ämnen. Målet är att du ska kunna ta med och implementera något från varje avsnitt. Podcasten är ett måste för dig som vill utvecklas och hålla dig uppdaterad inom digital marknadsföring.