Jorge Castro: ABS Wheels och framgångarna med SEO #50

Jorge Castro är en självlärd marknadsförare och gör succé som marknadschef på snabbväxande ABS Wheels som är en av Sveriges ledande fälgleverantörer. Han har bland annat tagit företaget från 400 besökare till över 300 000 besökare i månaden. Något han berättar mer om i intervjun. Jorge hade stora framgångar som säljare innan han bytte bana och startade webbyrå, helt utan utbildning. Genom att följa bra resurser, onlinekurser och coaching från en hacker i Venezuela lyckades han skaffa sig kunskapen han behövde. Efter ett stort antal lyckade webbprojekt började han intressera sig alltmer för sökmotoroptimering och valde att helt fokusera på det. Han stötte senare ihop med Andie Lahdo som är grundare till ABS Wheels som behövde hjälp med just sökmotoroptimering. Efter sex månader och en raketstart på SEO-arbetet med ABS Wheels som konsult så rekryterades Jorge till företaget. Och resten är historia som det brukar heta. Jorges arbete har inte gått obemärkt förbi. Han var bland annat finalist som Årets marknadsförare i motorbranschen 2018, fanns med på Veckans Affärers lista över Supertalanger 2019 och sitter i juryn för Svenska SEO-priset 2020. Om avsnittet Vi börjar med att Jorge berättar om hur hans karriär som marknadsförare startade då han gick från säljjobb till att driva webbyrå. Han berättar även om hur han skaffade sig kunskapen han behövde och varför han fastnade särskilt för sökmotoroptimering. Vi pratar sedan om hur han kom i kontakt med Andie Lahdo och ABS Wheels samt den fantastiska SEO-resa som han har gjort med företaget. Jorge berättar dessutom om sin roll som marknadschef och marknadsteamet som han har börjat bygga. Du får även höra om: * Taktikerna och kanalerna ABS Wheels använder * Hur Jorge håller sig uppdaterad och utvecklas * Och tanken bakom företagets många PR-utspel Här nedan hittar du som vanligt länkar till alla resurser som nämns i intervjun, plus ett gäng till som Jorge skickade över. Och efter länkarna så hittar du tidsstämplar till olika sektioner i intervjun. Länkar Jorge Castro på LinkedIn ABS Wheels på Facebook ABS Wheels på Instagram ABS Wheels på LinkedIn ABS Wheels (webbsida) Ahrefs (verktyg) SEMrush (verktyg) seoClarity (verktyg) Content Decay (verktyg) cognitiveSEO (verktyg) Screaming Frog (verktyg) Yoast (Wordpress-plugin) Clickcease (verktyg) Falcon.io (verktyg) Mention (verktyg)

Om Podcasten

Tony Hammarlund tar med dig på sin resa som digital marknadsförare. Han intervjuar branschexperter och ledare inom digital marknadsföring för att lära sig nya ämnen och ge en inblick i vad som krävs för att bli en digital marknadsförare i världsklass. Du kommer få höra intressanta intervjuer om allt från sökmotoroptimering, sociala medier och content marketing till copywriting, branding och design samt mängder med andra intressanta ämnen. Målet är att du ska kunna ta med och implementera något från varje avsnitt. Podcasten är ett måste för dig som vill utvecklas och hålla dig uppdaterad inom digital marknadsföring.