Kundupplevelse och kundresekartan: Johan Sjöström #13

Att skapa bra kundupplevelser går så mycket längre än att bara göra det enkelt att köpa. I dagens avsnitt har jag med mig Johan Sjöström från digitalbyrån Esatto som är expert på Customer Experience och Customer Journey Mapping, som är ett verktyg för att skapa kundresekartor. Johan Sjöström har närmare 20 års erfarenhet av att bygga och designa digitala kundmöten. Han har bland annat arbetat och varit projektledare på några av Sveriges största webbplatser såsom ICA, Polisen och Riksdagen. Sen ett par år tillbaka arbetar han på digitalbyrån Esatto. Hans fokus ligger idag framförallt på Customer Experience och han håller även kurser på området. I det här avsnittet pratar får du en inblick i vad Customer Experience, Customer Journey Mapping är och hur man arbetar med det. Vi pratar även om hur kundresan skiljer sig från köpresan och vad det innebär för oss digitala marknadsförare. Du får bland annat höra: * Vad som gör en kundupplevelse bra * Hur man samlar in kvalitativa kundinsikter * Hur man mappar ut kundresan och vilka verktyg han använder * Varför det är så viktigt att arbeta tvärfunktionellt * Och hur man mäter kundupplevelse Som vanligt hittar du här under en samling med länkar till sociala profiler, verktyg, böcker och andra resurser vi nämnde i avsnittet. För dig som vill läsa mer om vad arbetet med upplevelse kan innebära samt se innehållet i en verklig kundresekarta så ska du kolla in bonusresursen här nedan. Bonusresurs om CX och CJM I pdf:en kan du bland annat läsa mer om UC:s arbete med kundupplevelse och se en tydlig visualisering av kundresekartan. Länkar Johan på Linkedin Esatto Johans CX- och CJM-kurs på Resumé Akademi Billogram Asket UC Verktyget Custellence Kundupplevelse av Daniel Ewerman Outside in av Kerry Bodine och Harley Manning Kundresan av Margareta Boström och Stefan Friberg Tjänstedesignbloggen Kerry Bodines blogg Tack till Mikael Lindberg på New Breeze Music som klipper podden och står för musiken.

Om Podcasten

Tony Hammarlund tar med dig på sin resa som digital marknadsförare. Han intervjuar branschexperter och ledare inom digital marknadsföring för att lära sig nya ämnen och ge en inblick i vad som krävs för att bli en digital marknadsförare i världsklass. Du kommer få höra intressanta intervjuer om allt från sökmotoroptimering, sociala medier och content marketing till copywriting, branding och design samt mängder med andra intressanta ämnen. Målet är att du ska kunna ta med och implementera något från varje avsnitt. Podcasten är ett måste för dig som vill utvecklas och hålla dig uppdaterad inom digital marknadsföring.