Off-page SEO och att bygga länkar: Alexander Öqvist #69

Externa signaler och länkar eller off-page SEO som det brukar kallas är viktiga faktorer för att synas väl i det organiska söket. Men vad innebär off-page SEO egentligen, hur viktiga är länkar idag och hur bygger man länkar på ett bra sätt. Det pratar jag om tillsammans med SEO-specialisten Alexander Öqvist i det här avsnittet. För även om det idag finns fler viktiga faktorer inom sökmotoroptimering så används länkar fortfarande som en viktig signal på förtroendet en sajt har. Att ha bra och väloptimerat innehåll samt en bra sajtstruktur är avgörande men för att verkligen lyckas med sökmotoroptimering krävs fortfarande bra och relevanta länkar. Inte minst om konkurrensen är hård. Så i det här avsnittet pratar vi länkar. Om gästen Alexander Öqvist är SEO-specialist och byråchef för byrån Synlighet i Stockholm. En norsk marknadsföringsbyrå som funnits i nästan 20 år. Dessförinnan ansvarade Alexander för Danske Banks svenska webb och ledde arbetet med SEO i Norden. Han har lång erfarenhet av SEO såväl inhouse som på byrå och har inte minst arbetat specifikt med off-page SEO. Alexander har dessutom suttit med i juryn för allt från Svenska SEO-priset till Nordic SEMrush Awards och European Search Awards. Om avsnittet Vi börjar avsnittet med att Alexander förklarar vad off-page SEO är och vad som innefattas i begreppet mer än länkar. Han förklarar bland annat vad som kännetecknar en bra länk och vilka faktorer det är som bestämmer det. Och hur viktiga länkar är idag. Alexander går även igenom vilka huvudsakliga strategier och taktiker det finns för att bygga länkar. Vi pratar också om hur hans arbetsprocess ser ut kring länkar med allt från analys och strategi till genomförande och utvärdering. Du får dessutom höra: * Vilken som är Alexanders favorittaktik * Vad som menas med relevanta länkar * Och vilka länkar många sajtägare missar Alexander förklarar även hur man bör tänka kring att bygga länkar för en ny respektive befintlig sajt. Och delar sina bästa tips för att bygga fler länkar. Det finns som vanligt länkar till de resurser som nämns i avsnittet här nedan. Och efter länkarna hittar du tidsstämplar till olika sektioner i avsnittet. Länkar Alexander Öqvist på LinkedIn Synlighet webbsida Synlighet på LinkedIn Synlighet på Facebook Moz (verktyg) Ahrefs (verktyg) Google Search Console (verktyg) The Authority Hacker Podcast (podd) Whiteboard Friday (video) Search Engine Roundtable (webbsida) Artiklar om länkar på Moz.com (artiklar) Artiklar om länkar på Ahrefs.com (artiklar) Tidsstämplar [3,01] Vi pratar om vad off-page seo är och vad som ingår i det mer än att bygga länkar.

Om Podcasten

Tony Hammarlund tar med dig på sin resa som digital marknadsförare. Han intervjuar branschexperter och ledare inom digital marknadsföring för att lära sig nya ämnen och ge en inblick i vad som krävs för att bli en digital marknadsförare i världsklass. Du kommer få höra intressanta intervjuer om allt från sökmotoroptimering, sociala medier och content marketing till copywriting, branding och design samt mängder med andra intressanta ämnen. Målet är att du ska kunna ta med och implementera något från varje avsnitt. Podcasten är ett måste för dig som vill utvecklas och hålla dig uppdaterad inom digital marknadsföring.