Redaktionell kommunikation: Staffan Ekengren #17

Böcker och andra resurser om content marketing saknar ofta en viktig komponent. Hur man faktiskt skapar riktigt bra innehåll. För att svara på detta bjöd jag in Staffan Ekengren som är Head of Newsdesk på lastbilstillverkaren Scania. Han har tidigare varit bland annat presschef på ICA och har en bakgrund som journalist. Staffan har även skrivit boken Följarna först som tar upp hur man arbetar med redaktionell kommunikation och redaktionell metod. Du kan läsa om allt från hur du skapar en redaktionell strategi till hur den redaktionella processen ut. Jag har även publicerat en bokrapport där du kan läsa några av mina insikter efter att ha läst boken. Vi pratar i avsnittet om vad redaktionell kommunikation är och hur man arbetar med det. Arbetar du med content marketing så är det här avsnittet ett måste att lyssna in. Du får bland annat höra: * Hur man skapar bättre innehåll med de redaktionella verktygen * Varför det är viktigt att skapa innehåll av rätt kvalitet vid rätt tillfälle * Och hur den redaktionella processen ser ut Du hittar som vanligt alla länkar här i poddinlägget så du behöver inte anteckna detta medan du lyssnar. Och här nedan kan du se några tidsstämplar för sektionerna i intervjun: Länkar Följ Staffan på LinkedIn Scania Group Webb Facebook LinkedIn Instagram YouTube Följarna först Adlibris Bokus Verktyg Spredfast Klipfolio Tidsstämplar [1:34] Staffan förklarar vad redaktionell kommunikation är samt vad form och metod innebär. Du får även höra varför du som marknadsförare bör lära dig mer om det. [8:45] Staffan lyfter bra exempel på redaktionell kommunikation från företag och organisationer. Vi pratar även om vanliga fel Staffan ser att företag gör. [13:25] Här berättar Staffan om hur man arbetar med redaktionell kommunikation och hur man gör på Scania. Du får även höra var man börjar och hur man skapar en strategi för arbetet. [21:52] Riktigt intressanta insikter från Staffan kring kvalitet på innehåll och varför det är viktigt att arbeta med olika kvaliteter. Här pratar vi också om hur man använder redaktionell kommunikation för att skapa riktigt bra innehåll. [29:58] Staffan presenterar modellen för den redaktionella processen med sina åtta steg. Vi diskuterar de viktigaste stegen och hur man ser till att kommunikationen verkligen blir vald. [42:28] Vi diskuterar teknik, verktyg och tjänster. Staffan berättar vad man använder i det redaktionella arbetet på Scania. Han lyfter bland annat vikten av ett riktigt bra planeringsverktyg. [47:54] Staffan förklarar vilka kompetenser man behöver för att lyckas med redaktionell kommunikation. Du får även höra olika sätt att lära sig mer och hitta inspiration. Tack till Mikael Lindberg på New Breeze Music som hjäper till att producera podden och står för musiken.

Om Podcasten

Tony Hammarlund tar med dig på sin resa som digital marknadsförare. Han intervjuar branschexperter och ledare inom digital marknadsföring för att lära sig nya ämnen och ge en inblick i vad som krävs för att bli en digital marknadsförare i världsklass. Du kommer få höra intressanta intervjuer om allt från sökmotoroptimering, sociala medier och content marketing till copywriting, branding och design samt mängder med andra intressanta ämnen. Målet är att du ska kunna ta med och implementera något från varje avsnitt. Podcasten är ett måste för dig som vill utvecklas och hålla dig uppdaterad inom digital marknadsföring.