Röstgränssnitt för marknadsförare: John Ekman #28

Digitala assistenter har flyttat in i våra hem och finns i våra smarta telefoner och klockor. Amazon, Apple, Google och Microsoft har alla varsin assistent och satsar enorma belopp på tekniken. Det här är mer än bara en trend och dagens gäst pratar till och med om en tredje digital revolution. Som marknadsförare blir det därför viktigt att förstå tekniken, och hur vi kan använda den för att skapa bättre kundupplevelser. Men varför sker det här nu och vad innebär det när till exempel allt fler sökningar sker med röst. Hur påverkar det hur vi arbetar med sökmotoroptimering och även sökordsannonsering? Det här var några av frågorna jag ville besvara när jag bjöd in John Ekman på Conversionista som är något av en expert på ämnet. Om John John grundade 2010 Conversionista som idag är Sveriges och kanske till och med Nordens främsta byrå inom konverteringsoptimering. Före detta har John även varit med på internetkonsultföretaget Icon Media Labs resa under 1990-talets IT-boom. Där började han som anställd 15 och gick vidare 2000 när man var omkring 1500 personer. Utöver sin roll på Conversionista så är John även en väl anlitad talare och föreläser ofta kring både röstteknik och digital transformation. Om avsnittet Vi pratar i det här avsnittet om varför John kallar det här för den tredje digitala revolutionen och varför det sker nu. Du får höra hur det påverkar hur vi kommunicerar, vad det innebär för digital marknadsföring och hur du kommer igång. Vi pratar bland annat om: * Den perfekta stormen av teknik som gör det möjligt * Get shit done kontra Blow my mind * Och hur e-handeln påverkas Böcker, resurser och artiklar som nämndes finns listade nedan. Här finner du även ett antal tidsstämplar så att du kan hoppa till en specifik sektion. Länkar John Ekman på LinkedIn Conversionistas blogg Conversionista på YouTube Conversionista på LinkedIn Böcker och andra resurser The Design of Everyday Things av Donald Norman Adlibris / Bokus Principles av Ray Dalio Adlibris / Bokus Dialogflow Blogginlägg från Conversionista Röst – Den 3e digitala revolutionen (del 1) Röstgränssnitt – Hur, var och när kommer det att vinna (del 2) Vad är röstsök? Hur optimerar man innehå...

Om Podcasten

Tony Hammarlund tar med dig på sin resa som digital marknadsförare. Han intervjuar branschexperter och ledare inom digital marknadsföring för att lära sig nya ämnen och ge en inblick i vad som krävs för att bli en digital marknadsförare i världsklass. Du kommer få höra intressanta intervjuer om allt från sökmotoroptimering, sociala medier och content marketing till copywriting, branding och design samt mängder med andra intressanta ämnen. Målet är att du ska kunna ta med och implementera något från varje avsnitt. Podcasten är ett måste för dig som vill utvecklas och hålla dig uppdaterad inom digital marknadsföring.