Skapa en framgångsrik community som företag eller varumärke #76

Att skapa communities är en växande trend och allt fler företag väljer att bygga det kring sina varumärken, produkter eller tjänster. Det finns otaliga exempel på företag som har gjort det framgångsrikt. Men hur gör man det. För att lära mig mer om community-byggande så bjöd jag in Niklas Lohmann på svenska haaartland. Företag som Airbnb, Fitbit och Peloton har skapat starka communityn med miljontals medlemmar som är en stark tillgång och i flera fall en central del i företagens erbjudande. Men vad är en community egentligen och hur ska vi marknadsförare tänka kring det. Och vad är det företagen som lyckas har gemensamt. Det var några av frågorna och tankarna som jag hade när jag hörde av mig till Niklas. Niklas delar bland annat en briljant liknelse mellan att anordna en lyckad fest och att skapa ett framgångsrikt community. Om gästen Niklas Lohmann är serieentreprenör, vd och medgrundare till haaartland som utvecklar en egen community-plattform. Han har tidigare varit med och skapat ett antal tech startups och har en djup förståelse för communities. Han är dessutom en väl anlitad talare. Community-plattformen som haaartland utvecklar har som mål att hjälpa människor att skapa tillsammans med fokus på enkelhet och nordisk design. Om avsnittet Vi inleder avsnittet med att prata om den växande trenden kring att bygga community och vad en community är. Niklas förklarar sedan varför marknadsförare och företag ska bygga communities och när det är en bra strategi. Han går sedan efter det igenom hur man bör gå tillväga för att lägga rätt grund för sin community och hur man rent praktiskt bygger den. Vi pratar också om verktyg och plattformar samt hur man väljer rätt. Niklas delar under intervjun mängder av exempel på företag som byggt framgångsrika communities. Du får dessutom höra om: * Fördelarna en community ger ett företag * Skillnaden mellan audience och community * Och hur man kickstartar en community Som om inte det vore nog så delar Niklas vad han anser är de främsta nycklarna till att skapa en framgångsrik community. Det finns som vanligt länkar till de resurser som nämns i avsnittet. Niklas har dessutom lagt till ett antal extra länkar till bra artiklar och poddavsnitt om att skapa community. Samt alla exemplen som togs upp. Du hittar även en bild på community-mandalan här nedan. Och efter länkarna hittar du tidsstämplar till olika sektioner i avsnittet. Länkar Niklas Lohmann på LinkedIn haaartlands webbsida haaartland på LinkedIn haaartland på Twitter Poddavsnitt från Niklas och haartlands podcast Product community - how use social media 'hooked model' to gamechange your product? (part 1 espresso principle) (poddavsnitt) Product community - adding the 2nd drop of espresso (community) (poddavsnitt) small business customer communities - what drives the hype? (poddavsnitt) Exempel Airbnb (marketplace community B2C) Fishbrain (social...

Om Podcasten

Tony Hammarlund tar med dig på sin resa som digital marknadsförare. Han intervjuar branschexperter och ledare inom digital marknadsföring för att lära sig nya ämnen och ge en inblick i vad som krävs för att bli en digital marknadsförare i världsklass. Du kommer få höra intressanta intervjuer om allt från sökmotoroptimering, sociala medier och content marketing till copywriting, branding och design samt mängder med andra intressanta ämnen. Målet är att du ska kunna ta med och implementera något från varje avsnitt. Podcasten är ett måste för dig som vill utvecklas och hålla dig uppdaterad inom digital marknadsföring.