Sökmotoroptimering: Michael Wahlgren #11

Michael Wahlgren är en av Sveriges främsta SEO:are och är en av grundarna till den svenska SEO-byrån Pineberry. Han skriver en hel del artiklar på ämnet och leder populära Sökpodden. I podden diskuterar han tillsammans med sina kollegor en gång i månaden tre aktuella ämnen. Det är en av mina favoritpoddar och en som jag alltid lyssnar på så fort den släpps. Michael har också skrivit boken Guldläge på nätet (tillsammans med Magnus Bråth) som är en perfekt startbok till alla som vill få koll på sökmotoroptimering. Den ger en bra överblick över ämnet och ger dig en bra grund att stå på. Arbeta med sökmotoroptimering Man introduceras i boken till sökmotoroptimering för att sedan gå igenom de fyra delarna: analys, on-page, länkstrategi och utvärdering. Den här översikten är något som man annars missar om man läser artiklar eller guider som går igenom hur du sökmotoroptimerar din webbsida. För utan översikten är det svårt att förstå hur du faktiskt arbetar med sökmotoroptimering. Och med det här avsnittet hoppas jag att du som marknadsförare får en bättre förståelse för hela processen och hur du arbetar smartare med sökmotoroptimering. I intervjun går vi igenom den här processen och mycket mer. Du får bland annat höra: * Exempel på vad man kan uppnå med SEO * Hur man gör en budget för sin SEO * Verktygen du behöver i ditt arbete * Varför du inte bör lyssna för mycket på Google * Hur du lär dig mer och håller dig uppdaterad Länkar Michael Wahlgren (LinkedIn) Pineberry Pineberry på Facebook och Twitter Sökmotorkonsult Kikiriki (Michaels pappas företag) Google Search Console Google Keyword Planner Google Pagespeed Insights Google Mobile Friendly Test Advanced Web Ranking (AWR) Wincher Ahrefs Sistrix Majestic SEO Screaming Frog Search Engine Land Moz SEO-artiklar på Sökmotorkonsult

Om Podcasten

Tony Hammarlund tar med dig på sin resa som digital marknadsförare. Han intervjuar branschexperter och ledare inom digital marknadsföring för att lära sig nya ämnen och ge en inblick i vad som krävs för att bli en digital marknadsförare i världsklass. Du kommer få höra intressanta intervjuer om allt från sökmotoroptimering, sociala medier och content marketing till copywriting, branding och design samt mängder med andra intressanta ämnen. Målet är att du ska kunna ta med och implementera något från varje avsnitt. Podcasten är ett måste för dig som vill utvecklas och hålla dig uppdaterad inom digital marknadsföring.