222. Snacka snyggare digitalt | Elaine Eksvärd, retorikexpert | Algoritmer och digital retorik
Hon vill få oss att nå in, inte bara ut, med vårt budskap – både analogt och digitalt. Elaine Eksvärd är föreläsare, författare och poddare, men kanske framför allt en av Sveriges mest älskade retorikexperter. I sina sociala kanaler bjuder Elaine frikostigt på både vardag och jobb, och drar sig inte för att ta avstamp i sina egna misslyckanden, när hon lär oss hur vi ska snacka snyggare med varandra. Hör henne förklara varför vissa kan fängsla en publik i timmar, när andra får oss att gäspa efter ett par minuter, om algoritmbubblorna som för oss längre från varandra och om vikten av att be om ursäkt. Dessutom ger hon alla föräldrar sina bästa tips när det kommer till något svårt – att förebygga övergrepp mot barn på nätet. Tidscoder och citat 2.13 Elaine om att vara tillbaka från semestern. 2.54 Detta fick Elaine att fastna för retorik 4.02 Om den digitala retoriken. 4.45 Elaine om varför hon har avföljt alla sina vänner på sociala medier. 6.24 Så skulle Elaine beskriva samtalsklimatet på nätet. 7.11 Elaine om varför hon gillar Joe Rogan. 11.05 Detta är ”cancel culture” enligt Elaine. 13.15 Så skulle Elaine vilja se den politiska retoriken förändras. 14.45 Om kritiken mot Ulf Christersson för att han valde att kommunicera det svenska säkerhetsläget på Instagram. 15.54 Om David – Goliat-syndromet. 17.17 Därför verkar vissa komma undan med att säga nästan vad som helst. 19.28 Därför lyckas Joe Rogan hålla folks uppmärksamhet i tre timmar. 21.59 Därför semestrade Elaine med en osmart Nokiatelefon. 22.47 Elaine om hur arg hon var efter att ha skrivit boken ”Medan han lever”, om de sexuella övergrepp som hon säger sig ha blivit utsatt för som barn. 26.26 Elaine ger sina tips på hur vuxna kan skydda barn mot sexuella övergrepp. 28.26 Elaine Eksvärds Fem snabba favoriter. 30.51 Elaine ger sina bästa retoriktips till den som kanske har ett övervägande digitalt ledarskap. 31.48 Därför föredrar Elaine Linkedin framför andra sociala medier.