Är digitala verktyg alltid att föredra?

Kristina Alexanderson möter Fredrik Sandström, lärare i svenska på högstadiet i Arboga. I samtalet tar Fredrik upp frågan om elevers integritet och när digitala verktyg fungerar mindre bra för lärande.  Fredrik Sandström var tidig med att använda sig av digitala verktyg i undervisningen. Redan 1997 började han bygga webbplatser för att dela elevernas arbeten med föräldrar och anhöriga. Men i takt med att fler hittade till internet förstod han vilka konsekvenser det kan få för eleverna att deras arbeten ligger ute på nätet. Idag har Fredrik ett annat förhållningssätt till digitala verktyg. I avsnittet lyfter han och Kristina frågan om integritet och vilket ansvar läraren har för spridningen av elevernas uppgifter. Både kort- och långsiktigt.

Om Podcasten

I denna podd från Internetstiftelsen samtalar Kristina Alexanderson med gäster om hur de arbetar med digital kompetens i undervisningen. Häng med på inspirerande och reflekterande samtal om skolans uppdrag att erbjuda digital kompetens för alla. Vad får man fota? Hur tänder du gnistan för programmering? Hur hanterar du emojier i elevtexter? Dessa frågor och många fler besvaras i den här peppande podden om skolans digitala vardag. Internetstiftelsen är en oberoende, allmännyttig organisation som arbetar med internetfrämjande insatser samt förvaltar toppdomänen .se och driften av .nu.