Hur kan kod och programmering användas i undervisningen?

Kristina Alexanderson möter Martin Fernström, lärare i svenska och matematik i Årsta. Han berättar hur han främjar kollektivt lärande genom programmering. När Martin Fernström lär ut programmering till elever i årskurs 6 vill han att de ska ha en tydlig målprodukt. En målprodukt kan till exempel vara ett spel. Produkten utvecklar de tillsammans genom att prova sig fram, testa för buggar och komma fram till åtgärder. Martin är själv intresserad av programmering, men inget proffs, och han berättar att lärare inte borde skrämmas av att en del elever är bättre på att koda än vad de är. Det är snarare en öppning för samarbete och kollektivt lärande av digital kompetens.

Om Podcasten

I denna podd från Internetstiftelsen samtalar Kristina Alexanderson med gäster om hur de arbetar med digital kompetens i undervisningen. Häng med på inspirerande och reflekterande samtal om skolans uppdrag att erbjuda digital kompetens för alla. Vad får man fota? Hur tänder du gnistan för programmering? Hur hanterar du emojier i elevtexter? Dessa frågor och många fler besvaras i den här peppande podden om skolans digitala vardag. Internetstiftelsen är en oberoende, allmännyttig organisation som arbetar med internetfrämjande insatser samt förvaltar toppdomänen .se och driften av .nu.