Till Effekten: digitalisering - kunskap

E-sport är mainstream. Viktor Svensson (avsnitt 107)

Av Effekten: digitalisering - kunskap

Avsnittet publicerades: 8/28/2019





Vi sammanfattar e-sport. Utövarna, publiken, spelen, trender, pengarna och framtiden. Viktor Svensson hjälper oss att navigera rätt. Vem spelar, vad spelar man, var finns marknaden och hur gör man för att bli en bra spelare för tjäna de stora pengarna.



OM AVSNITTETMålgrupp: E-sportare, omvärldsbevakare, nybörjare Lär dig: Begrepp, spelen, turneringarna, spelarna, marknaden, trenderna



Detta är en marknad som engagerar flera miljoner människor varje dag. Det senaste decenniet har varit en resa från nisch till mainstream. Viktor ger en överblick och pratar om turneringar som Dota 2 international och Dreamhack. Vad är det som gör att genren kan locka till sig fler och fler spelare. Vi pratar om trender som tex battle royale samt vad spelföretagen tjänar pengar på.



Genomgång av spelen som just nu skapar den globala miljardindustrin: Defense of the Ancients 2, Counter-Strike och Fortnite.



Hur blir du en bra esportare och är e-sport en sport? Vi sammanfattar allt du bör veta om denna genre.



Viktor SvenssonJonas Jaani (23:36)










Mer länkar
Svenska e-sportföreningen med grundläggande info om e-sport Nästa års upplaga av TI (VM i dota2) i SverigeDota 2 international-sidanBörja spela FortniteBörja spela dota2TwitchAlla fakta om E-sport (videopoddavsnitt)

Om podcasten

Digitaliseringens podcast. För dig som är konsult, beställare eller intresserad av digitalisering (20 min/avsnitt) Jonas Jaani guidar dig tillsammans med Micke Norbäck. Intervjuer med konsulter och experter.