TEMA: Hantera en cyberattack. Jonas Hansson (#183)

Erfarenheter och lärdomar från att hantera en cyberattack. Extra långt avsnitt med en som varit i stormens öga.“Man väljer inte sina kriser, men hur man hanterar dem.” I februari hände alla företags skräck: Det svenska säkerhetsföretaget Axis Communication , med 4000 anställda i 52 kontor över hela världen, blev utsatta för en cyberattack som tog sig rakt in i verksamheten. Nu berättar Jonas Hansson, CIO, öppet om hur man hanterade den svåra situationen. Om avsnittet: Målgrupp: nyfikna, ledare, teamledare, ledningsgrupp, utvecklare, kontorsarbetare Lär dig: shadow-it, cyberattack, it-säkerhet, krishantering, kommunikationsstrategi, krisledning, mänskliga faktorn Jonas Hansson förklarar: * Vad är en cyberattack? * Vad hände Axis och hur hanterade man attacken - i detalj? * Vad är viktigast: it-säkerhet eller användbarhet? * Varför valde Axis transparent kommunikation under hela förloppet? * Hur upplevde Axis kunder och anställda attacken? * Hur mycket kostade attacken företaget? Jonas Hansson, Micke Norbäck, Jonas Jaani (48:30) Videoversion av poddavsnittet: https://youtu.be/FkHJGXrwccQ Länkar / mer information: Axis egna kommunikation om händelsen:https://www.axis.com/response-to-cyberattack-february-2022 Alla avsnitt av digitaliseringens podcast Effekten: https://www.effekten.se/avsnitt Vi finns där du hittar dina övriga poddar: https://www.effekten.se/prenumerera/ Apple Podcasts Google Podcasts Acast Spotify: https://open.spotify.com/show/5Z49zvPOisoSwhwojtUoCm

Om Podcasten

Digitaliseringens podcast. För dig som är konsult, beställare eller intresserad av digitalisering (20 min/avsnitt) Jonas Jaani guidar dig tillsammans med Micke Norbäck. Intervjuer med konsulter och experter.