111. Vägen till Nordic Nests hockeyklubba-tillväxt

Nordic Nest, tidigare Design Online, upplever just nu den berömda hockeyklubban med 70 procent tillväxt under årets första kvartal. En viktig orsak till utvecklingen är en omorganisation från landsansvariga till funktionsansvariga – vilket har ökat fokus på de viktigaste marknaderna. Lönsamhet, kundnöjdhet och hur bra de anställda trivs nyckeltalen bakom succén. –Det gäller att attrahera rätt personal. Företagen med de duktigaste mest motiverade människorna kommer att vinna, säger Bank Bergström. Han är övertygad om att det är viktigare med en kul personalresa till fjällen än att bygga automatlager. Han får helt enkelt inte ihop kalkylen för att investera i ett automatlager. Samtidigt investerar Nordic Nest i ett nytt större lager som de ska flytta till farligt nära Black Friday i höst. Nordic Nest har nyligen bytt bort namnet Design Online som kändes daterat, var svårt att minnas och inte funkade internationellt. Nordic Nest har länge varit lönsamma i en bransch där många e-handlare blöder. Deras prisstrategi är att ta betalt så mycket som möjligt. Och lönsamhet är en mycket bättre målsättning än tillväxt och omsättning. Vd-n Bank Bergström har också tagit med sig viktiga lärdomar från fysisk detaljhandel sedan tiden som varuhuschef på Media Markt och andra roller hos Elgiganten. I avsnitt 111 podden eHandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Bank Bergström, vd på Nordic Nest, tidigare Design Online.

Om Podcasten

En podd om e-handel och digitalisering med journalisten och e-handelsexperten Urban Lindstedt tillsammans med Sveriges främsta e-handelsprofiler.