135. E-barometern 2019: Snart går mobilen om desktop i köpkampen

Bakom en uppbromsad tillväxttakt inom svensk e-handel 2019 döljs många intressanta trender som ger oss verktygen att blicka framåt. Under 2020 går mobilen om desktop i fråga om antal köp om vi drar ut trenderna från rapporten E-barometern årsrapport 2019. I avsnitt 135 av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord samt Patrik Stoopendahl, forskningschef på Odyssey. Det står klart att mobilen snart är den viktigaste köpplattformen inom svensk e-handel. Och att och att social shopping växer i betydelse med Instagram Shopping. Hållbarhet är en annan trend som blir livsviktig för att bygga varumärke under 2020. E-barometern årsrapport 2019 avslöjar inte bara vilka butiker som är populärast. Vi ser också vilka segment som kommer att bära tillväxten under 2020. Apoteksvaror var förra årets tillväxtraket och Apotea är den populäraste e-butiken i Sverige, enligt E-barometern årsrapport 2019. Samtidigt som leksaker växer med några enstaka procent trots att det är ett omoget e-handelssegment. Vi pratar också om vilka nätbutiker som kunderna tycker mest om och varför de gillar dem.

Om Podcasten

En podd om e-handel och digitalisering med journalisten och e-handelsexperten Urban Lindstedt tillsammans med Sveriges främsta e-handelsprofiler.