138. Framgångsstrategier och fallgropar med Google Shopping

Google Shopping har blivit viktigare än textannonser för svenska e-handlare. Google Shopping kan vara en guldgruva, men kanalen kräver en hel del kompetens och det finns dyrbara fällor att fastna i. Google Shopping har för många e-handlare blivit den viktigaste marknadsföringskanalen, men fel upplägg kan kosta dig hundratusentals kronor i merkostnader. Det finns också varningstecken som berättar att du gör något fel. I avsnitt 138 av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Simon Davidsson, Head of SEM på byrån Pineberry som har en lång erfarenhet av att arbeta med Google Shopping. I podden går vi igenom grundläggande strategier för att lyckas med Google Shopping. Vi tittar också på vanliga fällor som e-handlare fastnar i. En tydlig prisstrategi är vanligen nödvändig för att lyckas med Google Shopping. För annonsformatet fungerar mer eller mindre som en prisjämförare. Några frågor vi svarar på: * Vilka är styrkorna med Google Shopping? * Vilka e-handelsplattformar kan hantera Google Shopping? * Hur väljer du ut vilka produkter du ska lyfta fram i din Google Shopping-kampanj? * Hur segmenterar du en Google Shopping-kampanj?

Om Podcasten

En podd om e-handel och digitalisering med journalisten och e-handelsexperten Urban Lindstedt tillsammans med Sveriges främsta e-handelsprofiler.