Att förstå kunden är nyckeln till B2B content marketing
Många B2B-företag har under pandemin tvingats att satsa på nätförsäljning. Att bygga relationer är fortfarande viktigt när B2B-säljarna inte längre åker ut till kunderna. Det gäller att förstå kunden för att kunna ta fram content som hjälper kunden att hitta rätt lösning. Vid B2B-marknadsföring är det viktigt att äga ditt digitala nav oavsett om du kallar det en blogg eller content portal. Skicka inte bara ut ditt innehåll, utan samla ditt innehåll på ett ställe och ta sedan hjälp av sociala medier och e-post för distribution. I detta avsnitt av podden Ehandelstrender går programledaren Christer Pettersson och Malin Sjöman, VD och grundare på B2B-byrån Crescando, på djupet kring vad du bör tänka på när du vill få igång ditt digitala B2B-maskineri och serva dina kunder bättre samtidigt som du säljer mer. B2B-försäljningens betydligt längre köpresor ger andra utmaningar vid marknadsföring än vid B2C-försäljning. Ofta är upp till elva personer inblandade i köpbeslutet och det krävs en djupare dialog och en större förståelse för kundens behov. När du planerar din content-plan ska du utgå från köpresans olika stadier. Mycket är lika vid digital försäljning till B2B och B2C som kundernas förväntan på bra och intuitiva gränssnitt och möjligheten att genomföra en beställning när som helst på dygnet. Men det finns specifika digitala utmaningar för bolag inom B2B – som en annan typ av kundresa, kundspecifika priser och villkor och mer komplexa produkter. Lyssna också på SEO-analys är grunden för lönsam content marketing.