Pinterest – en outnyttjad inspirationskanal

Pinterest är en undernyttjad marknadsföringskanal bland svenska e-handlare. Det finns exempel på e-handlare som via Pinterest att driver försäljning till en tiondel av kostnaderna i jämförelse med Instagram. Pinterest funkar bäst för att inspirera eller skapa värden för kunderna, men också för att driva försäljning. Vi pratar för lite om Pinterest i Sverige, som nådde 32 procent av svenskarna under Q3 2020, enligt undersökningen Svenskarna och Internet. Det är mer än dubbelt så stor räckvidd som hypade Tiktok. Bland kvinnor var räckvidden hela 46 procent under Q3 2020 och varje vecka nådde Pinterest 13 procent av kvinnorna. En större andel kvinnor använder Pinterest varje vecka än Tiktok, Twitter och Linkedin. I avsnitt 183 samtalar programledaren Urban Lindstedt med Maria Paulson som är Pinterest-konsult som arbetar med både svenska och utländska företag. På Pinterest samlar användarna på bilder eller så kallade pins. Och den används mer som en aktiv bildsökmotor än att du prenumerera på flöden som hos Instagram eller Facebook. Det organiska är innehållet är basen som marknadsförare måste satsa en hel del tid på att bygga. Men framgångsrika pins kan driva trafik i åratal. När det organiska materialet i form av inspirerande eller instruerande bildmaterial med sökoptimerade texter är på plats går det att köpa annonsplatser till ett lågt pris i jämförelse med andra sociala medier. Verktyg som nämns i podden: Buffer Tailwind Canva

Om Podcasten

En podd om e-handel och digitalisering med journalisten och e-handelsexperten Urban Lindstedt tillsammans med Sveriges främsta e-handelsprofiler.